Moottoria

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Moottoria

Post by Erkka »

306 wrote:
Erkka wrote:....Yhden rikkinäisen 2-t koneen jo ostin...
Jos kirjoitat lyhyesti miten kone yskii (vai yskiikö lainkaan) voisin koittaa arvata mistä päästä sitä kannattaisi purkaa. Itse ehdin konetta purkaa oikeastaan kaikkialta minne perustyökaluilla pääsee.
Tuon romun sain vietiä takaisin myyjälle enkä haluaisi muistella sitä enää:)

Omasta vanhasta koneesta on käyntihäiriöiden lisäksi vaihdekahva poikki. Pitää vähän pohtia josko siitä saisi vielä pelin.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Moottoria

Post by 306 »

Erkka wrote: Omasta vanhasta koneesta on käyntihäiriöiden lisäksi vaihdekahva poikki. Pitää vähän pohtia josko siitä saisi vielä pelin.
Wikin moottorisivulta löytyy linkki joidenkin valmistajien räjäytyskuviin jotka ovat siis osa varaosamyyntiä (hinnat taaloissa mutta antavat osviittaa mitä osa maksaa täkäläisessä merkkihuollossa). Tuollainen vaihdekahva voi sieltä löytyä helposti jos hyvin käy. Itse olen johnssonimiehenä joutunut Telvan uhriksi. Hinnat on hiukka kalliita mutta osat ja kone toimivat nyt hyvin.

Myös muutamia perämoottoripurkaamoja varaosineen löytyy tästä pääkaupunkiseudun kehien kulmilta, niistä on ollut juttua suomi24:n perämoottorikeskusteluissa (linkki wikissä) jossa ollaan yllättävän hyvin asialinjoilla. Keskusteluissa kannattaa siis muutenkin kysyä jos omassa tietyn merkkisessä ja mallisessa koneessa on vikaa, itselleni vastasi kutakuinkin saman koneen omistajista lähes kymmenkunta asiallisia ohjeita jotka auttoivat vian haarukoinnissa. Lauri saman koneen entisenä omistajana tosin tiesi paljon hyödyllistä, samoin Remonttimake. Ei kysyvä tieltä eksy kai noidenkaan kanssa.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Moottoria

Post by Lauri »

Uusia havaintoja vanhaan aiheeseen: Torqeedon mallistoon on tullut erillisellä akulla käytettäviä isompia malleja sen jälkeen kun viimeksi katsoin niiden sivuja. Siitä on kauan, joten en tiedä milloin nämä H-veneellekin sopiviksi mainostetut koneet on julkaistu. Ovat kyllä yhä sen hintaisia, että en mene kauppaan ostamaan, mutta kiinnostavia ne ovat.

Moottorien ottoteho on 2kW tai 4kW, mitä ei voi suoraan verrata bensakoneisiin, koska mainostavat noissa olevan tavallista parempi hyötysuhde. Pitää verrata työntövoimaa, ja sitä ne väittävät löytyvän n.5hp ja n.9.9hp bensakoneita vastaavasti. Jotakin testiä vilkaisin, jonka mukaan totuus ei ehkä kovin kaukana ole noista väitteistä.

Joka tapauksessa H-vene on jopa esimerkkinä Cruise 2.0-mallin esittelysivulla olevassa taulukossa:
http://www.torqeedo.fi/?p=3&s=3

Cruise R-mallit, joissa konetta ohjataan kaukohallinnalla, olisivat kyllä minusta vielä parempia H:n perään.

Mutta ne hinnat. 2kW moottorit on 2200-2850 euroa mallista riippuen ja ne 4kW koneet 3200-3250. Eikä tuossa ole edes akkua mukana: torqeedon oma 77Ah ja 18kg litium-akku maksaa 4575 euroa. Väittävät siitä löytyvän todellista kapasiteettia saman verran kuin yli 100kg lyijygeeliakuista.

Etsin hintoja myös ulkomaisista nettikaupoista. Saksan, Viron ja Tanskan hinnat on ihan samaa tasoa suomen hintojen kanssa. Pientä vaihtelua tietenkin, mutta melkein eri alv-tasojen aiheuttamiin rajoihin ne sopivat. USA:n hintoja en katsonut, kun en jaksanut ruveta laskemaan alvien ja tullien osuutta sellaisiin päälle.

Sähkömoottorit on yhä kiinnostavia, mutta vaikea on kuvitella niiden yleistyvän veneissä niin kauan kuin moottori+akut on samaa hintaluokkaa koko muun veneen kanssa. Vertaan tässä tietenkin tyypillisen retki-H:n hintaan, olettaen että sellainen tavallista tekniikkaa oleva 100kg akusto ei juuri ketään kiinnosta painon takia.

Uuden veneen hintaan suhteutettuna tuollainen ei tietenkään olisi niin paha, mutta aika harva taitaa ostaa nykyisin uusia H-veneitä sellaiseen käyttöön jossa moottoria tarvitaan (ei ole mahdotonta että niin tapahtuisi, mutta sellainen asiakas todennäköisemmin tekee päiväpurjehduksia keskieuroopan järvillä...)

Pitänee odottaa sähköautojen yleistymistä. Sitä kautta keveiden akkujen hinnatkin pitäisi pudota järkevälle tasolle.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Moottoria

Post by remonttimake »

Isoja sähköperämoottoreita on testattu osoitteessa:
http://electricoutboardhandbook.com/

Saksan Ebayssä on Kiinanihme "NRS 86", 86lbs työntövoiman sähköperämoottori noin 250e postikuluineen. Yllä olevan linkin moottoreihin suhteuttamalla se on noin 80A/24V ja jonkin verran pienempää Torqeedoa heikompi?
Merenkulkija
Posts: 5
Joined: Thu 10.4.2008 14.12
Location: Helsinki

Re: Moottoria

Post by Merenkulkija »

[quote="Erkka"]Näyttää vahvasti siltä että uuden (tai käytetyn) moottorin hankinta on edessä.
Koneella pitää pystyä etenemään myös jonkinlaisessa kelissä, joten 4hv ja pitkä riki on mielestäni välttämättömyys.

Kone pitäisi pystyä myös nostamaan keikkuvassa veneessä perästä sisälle veneeseen ja takaisin paikalleen.
Vanha 2-t 5hv kone painoi n 21kg, uudet 4-tahtiset kai vähintään 27kg. Hiukan epäilen että nuo kilot saattavat olla ratkaisevat koneen käsiteltävyyden kannalta.

Onko 4-t koneessa jotain muuta kuin öljy-etu 2-t koneeseen verrattuna? Pienissä koneissa äänieroa ei juuri liene?

Eihän millään valmistajalla ole mitään n 20 kg painoista 4hv 4-tahtia?

Ilman tuota paino-ongelmaa ostaisin heti mercuryn 4hv mallin "purjevenepotkurilla" + latauksella hintaan 1200 euroa. Mutta painon takia joku toimiva käytetty 2-t kone saattaa olla oikea valinta. Yhden rikkinäisen 2-t koneen jo ostin...

Mielipiteitä?[/quote]

Ostin oman H-veneeni 8-hv kakstahtikoneella, painoa sen 27 kiloa mutta oli kyllä vääntöäkin. Ei jäänyt vastatuulessa jalkoihin. Siinä oli myös latausmahdollisuus. Ainoa negaatio oli kulutus.

Kone kuitenkin sanoi sopimuksen irti (jäähdytysjärjestelmä petti ja lohko halkesi) ja purjehdin kaksi kautta ilman konetta. Siinä oppikin sitten purjehtimaan, kun mm. tulin yksin Hangon itäsatamaan purjeilla. :D

Kun rupesin uutta konetta katsomaan, niin en pitänyt painoa merkittävänä tekijänä, koska olin tuon jyhkeän 8-hp koneenkin kanssa pärjännyt aallokossa. Tuli vastaan Hondan 4-tahti 5-hp uudenveroinen käytetty sopuhintaan, siinä myös latausmahdollisuus. Olen myös sitä mieltä, että nelitahdin pehmeä käynti ja matalien kierrosten vääntö ovat mukavuustekijöitä, kun konetta ei halua tietää mukana olevankaan.
Post Reply