Page 1 of 1

Teline aurinkopaneelille

Posted: Mon 22.11.2021 23.23
by tvkalvas
En ole järin innostunut 20 W paneelista peräluukun tai luukkutallin päällä. Moisen teho ei riitä mihinkään. Koska isompaa ei kannelle mahdu on keksittävä vaihtoehtoisia ratkaisuja aurinkopaneelien sijoitteluun. Isojen poikien veneissä aurinkopaneelit on laitettu erillisen teräsputkesta tehdyn kaaren päälle veneen perään. Miksi ei siis hoossakin niin?
Hvene_assy_view2.png
Samaiseen ratkaisuun sopii näppärästi myös perälippukin, joten vältytään erillisen lipputangon aiheuttamalta ahtaudelta. Myös spinnun kääntöplokit voidaan kiinnittää kaareen. Kiinnikkeet on 6 mm RST lenkeistä, joissa 10 mm silmä. Perävaloa varten on myös kiinnityspiste. Putkeksi on suunniteltu 20x1.5 mm, jota saa valmiiksi hiottuna. Kanteen kiinnitetään tukevasti 350x40 latat läpipulttaamalla kuudella M6 pultilla.
Hvene_assy_view1.png
Korkeusmitoitus (1200 mm kannesta) on tehty niin, että pitkä mieshenkilö mahtuu polvilleen paneelin alle perämoottoria nostamaan ja 55x90 cm2 kokoisen lipun vaatima lipputangon korkeus toteutuu. Etummaisessa putkessa on 2 kpl 12 mm reikiä aurinkopaneelin johdotusta varten. Taaemmassa putkessa yksi reikä perävalon johtoa varten. Havainnekuvassa oleva paneeli on Uniteck Unisun 1200x550x35 mm2 100 W paneeli.

Toistaiseksi tämä on vielä suunnitelman asteella. Tarjouspyyntö materiaaleista vetämässä. Onko kritiikkiä tai vinkkejä annettavana sen pakollisen "Ei tuollaista voi hoohon laittaa" lisäksi? Mielläni kuulisin rakentavaa palautetta.

Re: Teline aurinkopaneelille

Posted: Sun 19.12.2021 14.24
by Velimies
Onko teline tukevuudeltaan sellainen, että kun joku horjahtaa ja vaistomaisesti rojahtaessaan siitä tukea silloin ottaa, sen voi turvallisesti tehdä?

(En nyt malta olla mainitsematta, että muotoilusta tulee minulle vahvasti mieleen Plymouth Superbird.)

Re: Teline aurinkopaneelille

Posted: Wed 4.5.2022 20.57
by tvkalvas
Turvallisuusnäkökulma on ehdottomasti oleellinen. Kyllähän me sen tiedämme, että joku tuon päälle kaatuu ennemmin tai myöhemmin. Koekaatuminen on siis suunniteltu suoritettavaksi ennenkö lopullista asennusta tehdään.

Superbird näyttää kyllä 80-luvulla syntyneen silmäänkin tosi rankalta. Katsotaan nyt mikä on H-veneen kohtalo. Joutuuko nimen vaihtamaan Superbirdiksi? Projekti on joka tapauksessa edennyt. Telineen runko tuli tehtyä talvella pajalla ja suunnitelmasta poiketen 21.3x1.6 mm putkesta, jota varten löytyi taivutustyökalu.
superbird1.jpg
Tässä teline sovituksessa veneen perässä:
superbird2.jpg
Suunnittelemani paneeli sai jäädä kauppaan kun tajusin kuinka paljon se painaa. Päädyin keventämään rakennetta tekemällä ohuelle paneelille tukilevyn laminoimalla. Ensin 10 mm PVC-vaahtolevyn sovitus ja leikkaaminen mittaan:
paneeli1.jpg
Ensimmäisen autotallissa tehdyn polyesterilaminoinnin jälkeen tajusin kuinka polyesterin käry leviää koko taloon, joten autotalli piti saada alipaineiseksi. Se onnistui varsin helposti asentamalla pieni puhallin oveen:
puhallin.jpg
Ensimmäisen laminoinnin tein yläpintaan (johon siis myös aurinkopaneeli tulee). Siinä käytin 400 g/m2 biaksiaalista. Tämän jälkeen veistelin PVC-paneeliin paikat alumiinisille laatoille, joissa on M6 kierteet. Toinen laiminointi alapintaan tuli 400 g/m2 biaksiaalista + 600 g/m2 roving:
paneeli2.jpg
Pintojen laminoinnin jälkeen levy sahattiin mittaan ja reunoista veisteltiin vaahtoa pois ehkä 5 mm syvyydeltä. Tämä aukko täytettiin sitten kuidulla ja polyesterillä:
paneeli3.jpg
Tarkoituksena on maalata levy topcoatilla, kunhan nyt kerkeää...