Kölin tiivistys

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Kölin tiivistys

Post by kkossi »

Uusi h-veneilijä ilmoittauutuu. Hommasin pitkään seisoneen veneen ja nyt oikeastaan koko tekniikka pitää käydä läpi. Tyyppikilven numeroista ei ota selvää, mutta hytin laatikoiden sisäpuolella lukee H-467 / K. Kyhälä; liekö tehtaan vai ex-omistajan merkintöjä? 70-luvun loppupuolen Botnia pitäisi olla kyseessä.

Ensimmäisenä remonttitoimena otin kölin irti kun perimätiedon mukaan saumasta tuli vähän vettä läpi ja koko köli oli pienessä ruosteessa. Köli lähti suht helposti irti, mitä nyt paikoin tehtaalla laitettu liima ei antanut periksi vaan mukaan lähti parin millin kerros lasikuitua. Köli on nyt viety hiekkapuhallukseen ja seuraavaksi pitäisi miettiä miten sen saa takaisin. Sikaflexin neuvonnassa suosittelivat Sika Primer-207 -tartunta-ainetta ja Sikaflex-292i -massaa. Ohjeessa https://industry.sika.com/content/dam/d ... cation.pdf (s. 18) näyttäisi olevan aika rajulta tuntuva 10 mm saumanpaksuus. Tavallaan tämä tuntuu ihan järkevältä kun vanhan selvästi ohuemman sauman elastisuus ei ole riittänyt, niin kasvatetaan paksuutta. Vai olisiko joku toinen ratkaisu suositeltavampi?

Samalla voisin kysyä myös veneen mukana tulleesta paddle-wheel lokista. Tällä hetkellä fiilis sanoo että se kannattaisi ottaa pois ja hommata joku gps-pohjainen nopeusmittari. Näin jäisi yksi vuotopaikka pois ja pohjasta saisi kerralla siistin ilman ylimääräisiä läpivientejä. Onko todellisen vesinopeuden mittaamisesta mitään iloa?
tvkalvas
Posts: 42
Joined: Tue 18.8.2020 08.44

Re: Kölin tiivistys

Post by tvkalvas »

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Itselläni on ollut kölin irroitus myös mielessä, mutta en ole siihen vielä tarttunut. Sikan 292i tai sen ameriikan vastine 3M 5200 on se aine millä nämä tänä päivänä tunnutaan internetin viisaiden mukaan tehtävän. Tuo 10 mm on kyllä kovin paksulta kuulostava. Lämpölaajenemisesta johtuva liike ei ole kuin 0.3 mm joten vähempikin riittänee. Mikäli pohjassa on yhtään epätasaisuuksia on varmaankin hyvä varautua täyttämään niitä massalla. Siis josminimissään massan vahvuus olisi esim 6 mm on välissä varmasti alueita joissa rako on tuon 10 mm tai jopa enemmän. Mutuiluksi siis menee.

Teetätkö koko kölin käsittelyn jossain? Hiekkapuhallus ja epoksointi?
Taneli Kalvas, FIN-540, s/y Lumina
kkossi
Posts: 16
Joined: Thu 5.8.2021 15.17

Re: Kölin tiivistys

Post by kkossi »

Joo, vein paikalliselle hiekkapuhallus-/maalauspajalle. Lupasivat puhaltaa, paaklata ja maalata pari paksua epoksikerrosta siihen. Toi pari maalikerrosta on heidän vakiokäsittelynsä veden alle tuleville kappaleille, joten en sitten ruvennut pyytämään lisää kerroksia.

Sauman paksuus riippuu varmaankin aika pitkälti sauman dimensioista; vähän hassua että kaikille suositellaan samaa 10 mm saumaa vaikka esim. ikkunoiden kohdalla suosituksissa on diagrammi eri pituisille räppänöille. H-veneen kölin n. 1,5 m pituus on taatusti paljon keskimääräistä köliä lyhyempi.

Jos joku nyt innostuu irroittamaan köliä, niin tämä kuva auttaa leikkauskohtien hahmottamisessa:
köli.jpg
Vuoto oli varmaankin tuolta peräpäästä. Harmaalla nakyy vanhaa liimaa joka ainakin näin vuosikymmenten jälkeen on täysin kovan hartsin tuntuista.
Post Reply