Vinkkejä asumiskelpoisuuden lisäämiseksi

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
reima
Posts: 15
Joined: Sun 9.9.2007 18.30
Location: Imatra

Vinkkejä asumiskelpoisuuden lisäämiseksi

Post by reima »

Hei! Olen purjehtinut 25 vuotta 70- luvun alkupuolella rakennetulla H-venellä. Laitoin hGalleriaan albumiin reima/ideoita muutamia vuosien varrella hyviksi havaittuja toimivia tee-se-itse-lisävarustuksia.

Kuvan mukainen kevyt pentteri, johon mahtuu 2-liekkinen keitin ja ruokailuvälineet tms. on helppo tehdä. Oleellista on, että se ei vie makuupunkkaa, vaan siirtyy punkan perille ja sen alle jää vielä riittävästi jalkatilaa. Sitä voi käyttää myös ajon aikana kunhan ei päästä venettä kallistumaan liikaa. Kardaaniripustustahan siihen ei saa. Keitin liukuu punkan laitalistaa ja kuvan kiskoa pitkin. Olen kuullut että pentteri on toteutettu myös "riippukansiomekanismilla", mutta en tiedä saadaanko siitä yhtä tukeva. Varsinkin pitkien matkakisojen aikana miehistön mieliala pysyy korkealla kun lämmintä ateriaa on tarjolla!

Keulapiikkiin olen rakentanut toiselle puolelle vanerisen "kirjahyllyn" ja toiselle verkkohyllyn. Siellä on kätevä säilyttää esim. patjoja, makuupusseja, pelatusliivejä yms.

Veneessäni on "vanhanmallinen" korkea ylöspäin kaareutuva levanki. Itse pidän siitä paljon: skuuttipiste on lähes aina keskellä ja se on mainio tuki kovemmalla kelillä. Se toimii myös kuvissa näkyvän pöytälevyn alustana. Meidän veneessä syödäänkin lähes aina ulkona - jopa joskus ajon aikana! Levy on myös mitoitettu sisälle sopimaan kaapistojen väliin.

Kuvan sivukaapistossa näkyvä poikkilaipio on siksi, että 70-luvun alun rungot olivat uudempia löysempiä. Vantteja ei saanut kireälle, kun kyljet painuivat lommolle. Myös kattopalkkiin olen tehny vahvituksen metallilevystä. Aikaisemmin käytimme kölin ja kattopalkin väliin kiristettyä "rekkitankoa" (Rouhiaisen Masalta kuultu idea!)

Muutama vuosi sitten kuulin hyvän idean ilmanvaihdon tehostamisesta. Vanhemmissa H-veneissä on keulassa poistoilmaventiili. Homma toimii hyvin kun yöllä tuulee, mutta jos on tyyntä, kajuutasta loppuu happi ja pää on aamulla kipeä! Kuvan mukainen tietokoneen laitetuuletin (12 V) venttiilin alle teipattuna surisee pehmeästi eikä vie paljoa vitraa - 0,1 A. ilmanvaiho toimii vaikka veneessä nukkuisi neljä aikuista. Lämmityslaitetta ei veneessä ole - lukuunottamatta auton sisätilan lämppäriä pistokepaikkoja varten.
Post Reply