Sähkömoottoria H-veneeseen

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
martti.
Posts: 1
Joined: Mon 4.6.2018 13.28

Sähkömoottoria H-veneeseen

Post by martti. »

Onko jollain kokemuksia sähkömoottorista H-veneessä?

Teholuokkana ajatus liikkuu luokassa Torqeedo 2.0 (2kW) tai 4.0 (4kW), joista on myös rungon läpi podiksi asennettava versio ja podiin saa myös taittolapapotkurin.

Onko moottorin kiinteä asennus luokkasäännön kanssa ristiriidassa vaikka esim kisatilanteessa voisi jättää ne tarvittavat akut pois kyydistä? Lisäksi voi kyllä podinkin irroittaa, jolloin veneen pohjaan jää vain asennussovitin, jonka reiän voi tukkia erillisellä peitelevyllä tarvittaessa.
Lyijyakuille tulee tässä varsin paljon massaa (yli 100kg) ellei käytä torqeedon hävyttömän kalliita litiumakkuja.

Sähkömoottori akkuineen on selvästi kalliimpi ja painavampi kuin perämoottori, mutta selvästi helpompi ohjata ja on hiljainen. Potkuri peräsimen etupuolella antaisi hyvän ohjattavuuden pienilläkin nopeuksilla.

Kiitos kommenteista
terveisin martti.
Velimies
Posts: 105
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Sähkömoottoria H-veneeseen

Post by Velimies »

Olihan H:ssa alunperin ns. perämoottorikaivo, eli miten luokkasääntö voisi moista kieltää?

Kisassa perinteinen perämoottorikin kai jätetään rannalle painon vähentämiseksi, eli kai tuossa tasoitusta antaisi.

Parempaa ohjailtavuutta perämoottoriin verrattuna en usko - perämoottoria pyörittelemällähän H kääntyy paikallaan.
Tommi,
S/y Tiikerhai
JarmoN
Posts: 4
Joined: Fri 19.3.2021 20.18

Re: Sähkömoottoria H-veneeseen

Post by JarmoN »

Nostelen tätä vanhaa keskustelua. Onkohan kenelläkään kokemuksia sähköperämoottoreista H-veneessä? Itsellä harkinnassa joko Toqeedo Travel 1103 CL (https://www.torqeedo.fi/mallisto/travel/travel-1103-c) tai ePropulsion Spirit 1.0 Evo Remote (https://www.epropulsion.com/spirit-evo/). Oma käyttömme on lähinnä satamasta ulos pääsy ja takaisin laituriin ajo, joten noiden teho ja akkukapasiteetti saattaisivat hyvinkin riittää ja koska noihin on saatavissa kaukosäätölaitteita, pääsisi siitä takakannella kiikkumisestakin eroon. Hintaahan noilla on ihan tolkuttomasti, mutta olisihan tuo suht ekologinen ja hiljainen vaihtoehto. Ja saatavuus on nyt kaiketi lähellä nollaa, mutta ehkä ensi kaudelle tuollaisen jo saisivat toimitettua.
Jarmo / FIN-475
Käikäle
Posts: 11
Joined: Mon 10.6.2013 14.56

Re: Sähkömoottoria H-veneeseen

Post by Käikäle »

Itseänikin kiinnostaa tämä asia. Olen itse miettiny että retkikäytössä tuommoinen sähköinen pod drive voisi olla kätevä. Asennuskin olisi kohtuullisen helppo.

Perämoottori on aina rumistus muuten linjakkaassa veneessä, ja retkeilykäytössä pieni laahaus mikä moottorista tulee ei ole ongelma. Hondan 2.5 repiminen käyntiin peräkannella ja käsittely on kyllä ihan syvältä, ja myös veneen uintiasento vähän muuttuu kevyestäkin perämoottorista.

Moottoria tulee kyllä käytettyä erittäin harvoin, kesässä menee semmoinen 5..10 litraa polttoainetta; lähinnä hankalalla tuulella rantautuessa tai aivan pläkässä. Mutta olisihan se herrasmiesten touhua vain vääntää kahvasta vähän kierroksia tarvittaessa; ilman että tarvitsee henkensä uhalla kavuta ensin peräkannelle, laskea moottoria, avata bensahanaa ja ilmaruuvia, antaa sopivasti imua, nykäistä, nykäistä, nykäistä; antaa kaasua, säätää imua; taas nykäistä, kytkeä vaihdetta, könytä takaisin sitloodaan; ja taas uudelleen takakannelle jos pitää säätää kaasua tai ottaa vaihdetta pois..
JarmoN
Posts: 4
Joined: Fri 19.3.2021 20.18

Re: Sähkömoottoria H-veneeseen

Post by JarmoN »

Tuo pod drive olisi kyllä tyylikäs ratkaisu, eikä esim. 1kW pod akkuineen maksaisi sen enempää kuin saman tehoinen sähköperämoottori. Jotenkin vain arastelen sen reiän tekemistä pohjaan ja tuon ratkaisun ”lopullisuutta”, vaikka saahan sen reiän laminoitua umpeen jos siltä alkaa tuntua. Ja itse ehkä vielä haluan säilyttää mahdollisuuden joskus jättää sen moottorin kokonaan rantaan, vaikkei itsestäni oikein kisaajaksi taida olla. Mutta pitää vielä miettiä... Ja riittääkö tuo 1-1,1 kW teho H-veneelle? Kauppiaiden puheet 4-6 hv -vastaavuudesta voinee jättää omaan arvoonsa, mutta kun itse emme juuri kovemmissa keleissä konetta ole käyttäneet, niin tuo nykyinen 4hv on käynyt yleensä vain puoliteholla, joten voisi tuolla 1 kW:lla pärjätäkin.
Jarmo / FIN-475
Post Reply