H-veneen sadevesi poistoputket

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

H-veneen sadevesi poistoputket

Post by Linksu »

onko kukaan vaihtanut uusia hanoja noihin kun omassa veneessä on noi hanat jumissa ja sit vuotaa vettä pilssiin tuola kannen puolen liitoksesta.
hyvät vinkit ois tarpeen millä noi kannattaa korjata?
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Post by Pualikas »

Itse vaihdoin tänä kesänä kaikki osat läpivienneistä. Eipä siinä mitään ihme niksejä tarvita. Uudet osat kaupasta, ja mukaan purkki sikafleksiä.
Osissa ei kannata tinkiä ja ostaa kraudasta, vaan osta heti veneilyyn tarkoitetut, sillä tavallinen messinki ei kestä merivettä!
Mikäli veneessäsi on kaksi läpivientiä istuinkaukalossa vedä niistä lähtevät letkut ristiin, niin säästyt uima-allas efektiltä kryssillä!
Istuinkaukalon pohjassa olevat osat saat helposti irti asettamalla kärkipihdit ritilikköön!

Edit: Älä myöskään käytä letkuna mitään puutarhaletkua! Itse pistin hapon ja paineen kestävää teollisuusletkua.
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

Pualikas wrote:Itse vaihdoin tänä kesänä kaikki osat läpivienneistä. Eipä siinä mitään ihme niksejä tarvita. Uudet osat kaupasta, ja mukaan purkki sikafleksiä.
Osissa ei kannata tinkiä ja ostaa kraudasta, vaan osta heti veneilyyn tarkoitetut, sillä tavallinen messinki ei kestä merivettä!
Mikäli veneessäsi on kaksi läpivientiä istuinkaukalossa vedä niistä lähtevät letkut ristiin, niin säästyt uima-allas efektiltä kryssillä!
Istuinkaukalon pohjassa olevat osat saat helposti irti asettamalla kärkipihdit ritilikköön!

Edit: Älä myöskään käytä letkuna mitään puutarhaletkua! Itse pistin hapon ja paineen kestävää teollisuusletkua.
Minulla on tuossa nyt alkuperäisenä 19mm kupariputket siellä istuinkaukalossa ja siihen syvennykseen ei mahdu yhtään isommat ja noi nyt tuottaa harmaita hiuksia. ei sinulla sattus olee yhtään projekti kuvaa?
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Post by Pualikas »

aina on joka projekti pitäny kuvata, mutta koskaan en ole vielä kameraa veneeseen asti muistanut viedä. Voin kyllä huomenna ottaa kuvat valmiista tuloksesta!

Itsellä oli myös tuollaiset kupariputket siellä, mutta ne sai väistyä eläkkeelle. Käytännössä siis poistat kupariputket, ja laitat tilalle läpivienteihin ylä-, sekä alapäähän letkukarat.
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

Pualikas wrote:aina on joka projekti pitäny kuvata, mutta koskaan en ole vielä kameraa veneeseen asti muistanut viedä. Voin kyllä huomenna ottaa kuvat valmiista tuloksesta!

Itsellä oli myös tuollaiset kupariputket siellä, mutta ne sai väistyä eläkkeelle. Käytännössä siis poistat kupariputket, ja laitat tilalle läpivienteihin ylä-, sekä alapäähän letkukarat.
jouduitko hanat vaihtaa? kuvat kyllä kiinostais niistä millaiset letkukarat laitoit sinne.
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Post by Pualikas »

Juu vaihdettiin sitten kaikki kerralla!

Image
Image


Eli kuten kuvista näkyy, niin pohjassa on kiinni itse läpivienti kappale, johon on ruuvattu venttiili. Venttiiliin taas on ruuvattu letkukara, josta lähtee kunnollinen letku!
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Post by Pualikas »

Tota tuli taas katteltua ja huomasin, et H-veneen piirustuksissa noi letkut on suunniteltu 30-32 mm halkasijalla ja 1 1/2" venttiilillä.
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

Itsellä on noi letkut muistaakseni 19mm :shock: ja vieläkin toi letkuremontti on vaiheessa. :roll:
Post Reply