Page 1 of 1

Rapulukkojen vaihto?

Posted: Sat 27.5.2017 15.41
by L464
Hei.

Ovatkohan rapulukot pulteilla kiinni katolla olevan kuomun alta? Ruuviksi luulemani mahdollinen mutteri pyörii, ja kuomun alla näyttäisi olevan hyvää tilaa muttereille.

Kuomu on kiinnitetty lukuisilla toivottavasti ruuveilla, ja jotain tiivistysainettakin näyttäisi käytetyn.

https://drive.google.com/open?id=1syi0W ... ePcA3pq79A

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Sat 27.5.2017 18.14
by Lauri
Aika varmasti nuo näkyvissä olevat ruuvinkannat kuuluvat koneruuveille, jotka samalla toimivat akseleina rapulukkojen kääntyville osille. Ja luukkutallin kohouman sisältä löytyy toisaankin mutteri. Koska sitä ei pääse kiristämään mitenkään helposti jälkikäteen, niin käytännössä ainoa vaihtoehto on laittaa sinne ruostumattomat lukkomutterit, esim. tästä: http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/K ... 000037866/

Siellä pitäisi olla myös kunnollisen kokoiset aluslevyt mutterien alla, ellei ole, niin laita sinne samalla esim. biltemasta tuollaiset isommalla halkaisijalla olevat (tuotteet 19180..19182 http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/K ... 000017860/ )

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Sat 27.5.2017 23.01
by SamF
Itselläni ollut samanlaisia murheita, ja niistä selvitty. Meillä Hydrospeedissä rapulukot kiinni luukkutallissa ihan samalla tavalla (joskin luukkutalli hieman erilainen). Päätin vaihtaa +40v vanhat rapulukot uusiin, jolloin huomasin että monet ruuvit vaan pyöri reiässä ja lukot ovat pysyneet paikallaan lähinnä tuurilla.
No, tempaisin ne irti ja sain todeta että konejengallahan ne oli, mutta taustalla ei brikkaa ei mutteria, vaan koneruuvi on ruuvattu suoraan kuituun! Siinä oli kyllä jotain jengan jälkiä, mutta tiedä häntä. Ei ehkä ihan se ratkaisu mitä itse tekisi, mutta ne olivat olleet siellä yli 40v irtoamatta, eli ei kai se ihan susi ollut systeemiksi kuitenkaan.
Itse luukkutalli oli vähän pehmeän oloinen, joten päätin vahvistaa se alapuolelta samalla. Ruuvasin irti koko hökötyksen, ja sekin oli samalla koneruuvi-suoraan-runkoon -menetelmällä kiinni. Tiukassa oli kyllä, ehkä johtuen siitä että ruuveja oli ... no, useita. Vahvistin tallin alta kuidulla, ja laitoin uudet lukot kiinni brikalla ja mutterilla. Mutterit liimasin kiinni talliin samalla kun kuidutin. Sitten koko homma kiinni runkoon taas, enkä siinä enää mitään uutta ruutia alkanut keksimään. Tippa gelcoat filleriä joka reikään ja ruuvi kiinni. Hyvin on pysynyt!

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Sat 27.5.2017 23.12
by Velimies
Tuohan kuulostaa jo suunnitelmalta.

Näyttää Bartonin kaavakuvissa olevan ihan puuruuvin näköistä kiinnitysvälinettä näytillä, eli olisiko pulttaaminen jopa liioittelua? Ainakin tuossa valossa, että koneruuvi ilman mutteriakin näyttää kestävän.

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Sun 28.5.2017 21.43
by SamF
Tuli yllä mainitun rempan yhteydessä huomattua että moni valmistaja väläyttää tuon puuruuvimahdollisuuden. Joten miksi ei, kai. Toisaalta, jos kerta on tilaa laittaa, kannattaa kuitenkin varmaan laittaa konejengalla ja brikka+mutteri taustalle. Sen täytyy olla kestävämpi, eikä revi kuitua puuruuvin lailla jos lähtee irtoamaan. Eikä juuri mihinkään muuhun vaikuta jos vaan on tilaa mutterille. Tarkoitan: Miksi ei kiinnittäisi rapulukkoja hyvin jos kerta voi? Mieluummin överit kuin vajarit!

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Mon 29.5.2017 19.15
by Velimies
Tunnistan kyllä överi/vajariargumentin, mutta ai kun olisi helppo vaihtaa yksittäinen lukko, jos ei tarvitsisi purkaa puolta venettä...

Siis pultti-mutteri on oikein kiva, jos pultti on nähtävissä ja tavoitettavissa.

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Mon 29.5.2017 20.24
by Lauri
Voisiko puuruuvit olla vahtoehtoja tarjolla puuveneitä varten?

Lasikuituunkin saa puuruuvilla kohtuullisen kiinnityksen ensimmäisellä kerralla. Jos ruuvin irroittaa ja kiertää takaisin niin ei tule yhtä hyvää pitoa, eikä se kyllä paras mahdollinen ole puu/peltiruuvilla alunperinkään, mutta sellaisiahan veistämöt käyttävät jos valmistuskustannuksissa pitää säästää. Ja kyllähän ne säästävätkin, kun 99% uuden veneen omistajista ei mieti ollenkaan tuollaisia huollettavuusjuttuja.
Rapulukkojen kiinnitys on kohtuullisen pientä tässä kategoriassa; isommissa veneissä tunnetaan tapauksia joissa esim. moottori on nostettu paikalleen runkoon ennen kuin kansi on asennettu. Eikä moottorin huoltoluukku ole ollut riittävän iso moottorin poistamiseksi sieltä kolosta..

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Mon 29.5.2017 21.24
by Velimies
Niin, etkö hiljattain kertonut, että mastonjalkaakaan ei ollut läpipultattu, vaan puuruuveilla kanteen vetäisty?

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Mon 29.5.2017 21.33
by L464
Tytti Parraksen romaanissa Jojo ((1968) joku veistelee lapsen teosta jotain samansuuntaista.

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Mon 29.5.2017 21.57
by Lauri
Velimies wrote:Niin, etkö hiljattain kertonut, että mastonjalkaakaan ei ollut läpipultattu, vaan puuruuveilla kanteen vetäisty?
Kyllä, mutta se ei ole oikein vertailukelpoinen kohde. Mastonjalkaan ei tule vetorasitusta ollenkaan. Teoriassa sen paikallaanpitämiseen voisi toimia ihan hyvin sileätkin tapit + sikaflex tms. En tiedä mitä Arteknolla on kannen sisälle laitettu, mutta tyypillisesti tuollaisista kohdista veneitä on vahvistettu laittamalla kerrosrakenteisen kannen sisälle vanerilevy. Eli siinä ne puuruuvit saattavat olla ihan puussakin kiinni. Joka tapauksessa siellä on välissä oltava jotakin, joka kestää puristusta hyvin, ja jos se sattuu olemaan puuta, niin ruuvien tiivistyksen on oltava kunnossa ettei kansi muutu sisältä "mullaksi" juuri siitä mistä masto puristaa sitä kokoon.

Äkkiseltään voisi vaikuttaa ettei rapulukkonkaan tulisi ulospäin vetävää rasitusta, koska veto köydessä on tyypillisesti kannen suuntainen. Köysi ei kuitenkaan ole ihan kannen tasossa vaan sen yläpuolella, joten ylöspäin vääntävä voimavektori on olemassa, vaikkei se ehkä suuri olekaan suhteessa vaakasuuntaiseen. Vastaava asetelma on tietysti kyseessä myös keulassa ja perässä olevien knaapien kanssa, keula- ja peräköysienkin veto tulee vaakasuuntaan, mutta vääntää kyllä sen knaapin irti kannesta ellei alapuolella ole riittävän suuria prikkoja ja/tai levyjä rakennetta vahvistamassa.

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Thu 1.6.2017 16.06
by L464
Homma hoidettu.

Luukkutalli oli kiinnitetty 24 puuruvilla, ja rei'issä oli vähän jonkin kumimaisen aineen jäänteitä. Ruuvit aukesivat ja menivät takaisin vaivatta. Itse rapulukko oli kiinnitetty pulteilla, prikoilla ja lukkomuttereilla. Luukkutallin vahvuus oli 3-4 milliä, joten siihen voi kiinnittää kaikenlaista eri tavoin.

https://drive.google.com/open?id=0B0kl0 ... ndQcTFQQzA

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Sun 4.6.2017 02.27
by L96
Mietin tässä, itse luukkutallin juuri irroittaneena, että jos luukkutalliin lukkoja haluaa laittaa niin kyllä ne kannattaa läpipultata. Luukkutallin irroittaminen on 5min homma ja jos kerran 10v uusii rapulukon tai 2.. ei ole liian iso duuni. Meillä luukkutalliin tulevat häränsilmät ja 5+5 köyttä johdetaan sivukansille.

Re: Rapulukkojen vaihto?

Posted: Sun 14.7.2019 13.28
by veturi
Meillä oli parin rapulukon ruuvit korkannut, niin virittelin ne uudelleen kiinni suksissa/lumilaudoissa käytettävillä inserteillä (esim.https://www.bindingfreedom.com/threaded ... -for-skis/). Kivana puolena noissa, että voi irrotella kuinka usein tahansa ja kiinnitellä uudelleen ilman epoksia/silikonia/tms, jos tarvetta tulee. Jos noita lähtee asentamaan, niin kannattaa olla aika tarkkana, että tulevat reiät tulee keskenään suoraan ja oikealle etäisyydelle. Muuten on vaikea saada ruuveja jengoilleen.

Suomesta noita on saanu ainakin Mankkaan Suksihuollosta - maksaa muistaakseni jotain 2-3 eur kpl.