Page 1 of 1

Mastonjalka

Posted: Fri 9.12.2016 17.58
by L96
Muutama kysymys koskien mastonjalkaa. Meillä on veneenä Scanboatin teos ja mastonjalka on aikojen saatossa edellisillä omistajilla ottanut osumaa. Nyt olisi tarkoitus molemmat päät mastonjalasta ottaa kunnostukseen talven pimeinä iltoina. Onko tämän tyylinen jalka tuttu?

- Onkohan mastonjalka ollut alunperin umpinainne ja hajonnut vai tarkoituksella mallia 'avoin'? Eli kuuluukohan maston tosiaan vain laskeutua siihen eikä olla tukea sen suhteen ettei se pääsisi pahimmassa tapauksessa hyppäämään paikoiltaan?

- Maston vastakappaleesta on murtunut toinen puoli josta läpipultti menee mastonjalan uraan. Kannattaakohan tätä lähteä hitsauttamaan/korjauttamaan? Turvallisuusnäkökulma?
Mastonjalka, Scanboat
Mastonjalka, Scanboat
151207-4753.jpg (103.55 KiB) Viewed 12104 times
Mastonjalka, Scanboat
Mastonjalka, Scanboat
151207-4754.jpg (78.2 KiB) Viewed 12104 times
Mastonjalan vastakappale, Scanboat
Mastonjalan vastakappale, Scanboat
161205-0085.jpg (135.99 KiB) Viewed 12104 times

Re: Mastonjalka

Posted: Sat 10.12.2016 20.54
by Velimies
Meillä on Scanboatin mastonjalassa samoin kuin maston tyvessäkin läpireikä, johon on tapana työntää rikipultti. Systeemi on samanlainen: mastonjalassa on yksi harjanne ja maston tyvessä kaksi, siis masto on naaras ja jalka uros. Eroa on siinä, että mastonjalassa on useampia reikiä, niiden avulla voisi kaiketi säätää maston paikkaa - meillä on masto siinä keskellä.

Vaikea uskoa, että masto hyppäisi pois jalastaan, kun vanteissa on melkoinen veto alaspäin. Olen mieltänyt asian niin päin, että rikipultin funktio olisi estää mastoa liikkumasta veneen pituussuunnassa. Mutta mistäpä minä tiedän kun en ole insinööri - samoin on pyritty tekemään kuin ennenkin. Semmoistakin käsitystä olen tavannut, ettei pultilla olisi virkaa muuta kuin mastoa kaadettaessa ilman nosturia, saranana siis.

Sitäkään en tiedä, voiko tuollaista korjata, vai pitääkö tehdä uusi.

(En tiedä menikö nyt terminologiakaan oikein päin: maston jalalla tarkoitin veneen katolla olevaa palikkaa, analogiana joulukuusen jalka. Muuten editoitu sekoilua).

Re: Mastonjalka

Posted: Sun 11.12.2016 14.29
by Velimies
Image

Jos tuosta nyt selvää saa, mutta reikiä jalassa on useampia. Voihan tietysti olla, että vain yksi on alkuperäinen.

Re: Mastonjalka

Posted: Sun 11.12.2016 22.23
by Lauri
Vastaava rakenne on myös arteknon 70-luvun veneissä (varmuudella on ollut käytössä ainakin 75-79, muistaakseni myös 80-luvun puolella).

Veneen puolella on "kampa" jossa on useampia hahloja. Mahdollistaa siis maston paikan siirtämisen veneen pituussuunnassa, tietenkin vain mastoa nostamalla silloin kun mastoa laitetaan paikalleen. Maston puolella keskellä reikä jossa on rikipultti. Kun vanteissa on jännitys niin pultti pysyy hahlon reunoja vasten, ei pienintäkään riskiä että pomppaisi pois paikoiltaan - paitsi tietysti siinä tapauksessa, että erehtyy ottamaan sen pultin pois. Tällä rakenteella sitä ei tarvitse irroittaa ikinä.

Mielestäni tuon L96:n systeemin voisi korjata samanlaiseksi, eli alempaan osaan uusi hahlo hieman vanhan etupuolelle ja maston puoleiseen osaan uusi reikä, johon pysyvästi pultti. Hahlon pitää tietysti olla sen verran syvä ettei siihen tuleva pultti jää kantamaan painoa.

Re: Mastonjalka

Posted: Wed 14.12.2016 19.08
by L96
Mahtaisikohan olla käynyt niin että joku edellisistä omistajista on tuon jalan vastakappaleen murtanut mastoa käsipelillä nostaessa? Ei oikein tule muuta mieleen.

Laurin ehdotus kuulostaa pätevältä jos ja kun ehjää vastakappaletta tuskin mistään saa? Entä jos reikä ja pultti on keskemmällä mastonjalkaa, tällöin maston nostaminen käsipelillä ei enää onnistu yhtä helposti kun hahloa ei saa paikoilleen alusta asti?

Muistaako joku mistä näkisi helpolla trimmiohjeiden oikean etäisyyden keulastaagin kiinnityskohdasta mastonjalan etureunaan?

Re: Mastonjalka

Posted: Fri 16.12.2016 13.17
by Velimies
2,42 maston etureunasta etustaagin kiinityslenkkiin.

http://www.tuningguides.northsails.com/ ... fault.aspx

Re: Mastonjalka

Posted: Wed 24.5.2017 23.36
by L96
En tiedä mikä mahtaisi olla oikea otsake minkä alle kirjoittaisin - mutta tämä tavallaan liittyy mastonjalkaan. Olen irroittanut kaikki muut kansihelat paitsi mastojalan.
151207-4754.jpg
151207-4754.jpg (128.47 KiB) Viewed 10649 times
Taaimmaiset pultit irtosivat ilman ongelmia. Etummaiset eivät olekaan pultit vaan ruuvit jotka on ruuvvattu sisäpuolella olevan kansi/kovapuun sisään. Ja Ongelma.. 45-vuotta vanhat ruuvit eivät hievahdakaan. Käytännössä kannat on tuhoutuneet ja ideat loppuneet.

Tulisiko kenellekään mieleen jotain ratkaisua? MAstonjalka heiluu jo ja se olisi mukava asentaaa uudelleen jos vain ruuvit saisi jotenkin fiksusti pois. Jos katkon kannat, jää ruuvien vartalot puun sisälle enkä jalkaa saa samaan paikkaan asennettua uudelleen..

Re: Mastonjalka

Posted: Thu 25.5.2017 21.37
by Lauri
Jos ruuveista voi porata kannat pois, niin jääkö niistä jäljelle tapit joista voisi saada otteen esim. lukkopihdeillä sitten kun mastonjalka on poissa? Kyllähän se irti pitäisi saada, eihän tuonne nyt saa edes uusia sikafleksejä tms. tiivisteaineita väliin.

Re: Mastonjalka

Posted: Fri 26.5.2017 09.42
by L96
Lauri, olet varmaan ihan oikeassa. Meinasin jo luovuttaa asian suhteen. Ongelma vain se että jos käy niin että ruuvien jämät eivät nousekaan vaan katkeavat yms. niin tällöin mastonjalka joudutaan laittamaan väärään paikkaan. Yleensä worst-case-scenario tapahtuu. :P

Onko muillakin niin että mastonjalan toinen ruuvipari on porattu kovapuuhun eikä pultattu kannen läpi?

Re: Mastonjalka

Posted: Fri 26.5.2017 10.19
by Lauri
Olen vain yhden mastonjalan kiinnityksen tutkinut, eli pari vuotta sitten otin mastonjalan irti veneestäni. Ei siinä olut mitään läpipulttauksia vaan kaikki ruuvit oli sellaisia suht. lyhyitä (muistinvaraisesti luokkaa 6x30?) pelti/puuruuveja ja jonnekin kansirakenteiden sisään ne kiinnittyivät. Laitoin siinä yhteydessä kannen ja mastonjalan väliin 4mm hst:stä tekemäni levyn, jonka veneen pituussuuntaan olevat reunat kääntyvät pari senttiä ylös. Ne reunat on täynnä reikiä joihin voi kiinnittää sakkeleilla plokeja istumalaatikolta mastolle meneviä köysiä varten...vähän hankala selittää, kuva kertoisi enemmän, mutta en ole nyt lähelläkään venettä (voin yrittää laittaa kuvan muutaman päivän päästä). Pointti on kuitenkin siinä, että tuollaisen remontin yhteydessä voi myös tehdä muutoksia ja parannuksia, joilla voi vaikka onnistua peittämäänkin ne vanhat ruuvinreiät siinä ohessa.

Re: Mastonjalka

Posted: Sun 4.6.2017 02.14
by L96
Kiitos tuesta kuomat. Käytin väkivaltaa ja porasin ensin 4mm terällä alut, sitten 8mm pehmitin kannat ja lopuksi 6mm kunnes antoivat periksi ja sain taltalla kammettua mastonjalan ylös. Ruuvit osoittautuivat 8-10cm isoiksi mitkä sain lukkopihdeillä pyöriteltyä pois.

Nyt paklasin kolot kiinni ja tilalle uudet haponkestävät. Laitan tilalle vähän lyhyemmät, tuntuivat turhan järeiltä alkuperäiset. Mukava saada kaikki kannen helat kunnostettua ja kansi siististi maalattua!