Puomipeite

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
-pekkap
Posts: 5
Joined: Mon 2.11.2015 14.36

Puomipeite

Post by -pekkap »

Olisiko jollakin mittoja tai jopa kaavoja puomipeitteestä? Sellaiselle purjeelle jossa on ratsastajat ja purje jää purjeuran yläpuolelle. hWikistä löysin fokalle tarkoitetun pussin, mutten isolle.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Puomipeite

Post by Lauri »

Ei ole kaavoja, mutta olisi toisenlainen tarjous: Tein purjepeitteen juurikin ratsastajilla olevaa purjetta varten. Minulla on siinä kylläkin purjeurassa jatkopala, joten ratsastajat tulee alas asti.

Purjepeitettä voi tulla katsomaan ja ottaa mitat, varsinkin jos lupaa laittaa siitä syntyvän kaavan hWikiin.
Vene on Helsingissä, Lauttasaaressa.
-pekkap
Posts: 5
Joined: Mon 2.11.2015 14.36

Re: Puomipeite

Post by -pekkap »

Kiitos tarjouksesta. Asun Oulun seudulla joten ihan "asiasta tehen" en taida lähteä sinne. Jos teen itse peitteen niin ilman muuta työnnän kaavat jakoon.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Puomipeite

Post by Lauri »

Lisätään nyt vielä, että minulla ei ole koskaan ollutkaan kaavoja tuosta. Yleensä en tee piirustuksia kun rakennan jotakin ihan itse, sutaisen vain oleelliset mitat jonnekin lapulle tms ja teen sen mukaan. Niin tässäkin tapauksessa: Puomipeitettä varten piti laittaa purje puomille ja mitata siitä ympärysmitta säännöllisin välein. Sitten siirsin mitat suoraan kankaalle. Tehdessä kävin pariin kertaan sovittamassa peitettä paikalleen ennen kuin ommeltiin saumat valmiiksi.

Mitattuun ympärysmittaan täytyy tietysti lisätä jotakin, ettei peitteestä tule mikän makkarankuorta muistuttava tekele (yhden aikaisemman veneen mukana saatiinkin sellainen itse tehty peite, joka oli aivan liian pieni: Ei yltänyt puomin ympäri, eikä myöskään ollut riittävän pitkä). Peitteen tärkeimpiä tehtäviä on purjeen suojaaminen UV:lta, mitä purjekankaat kestävät huonosti, ja siltä kannalta on parempi jos kangasta on mielummin hieman enemmän kuin että peite olisi tiukka.
Post Reply