Radio ja kaiuttimet

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
-pekkap
Posts: 5
Joined: Mon 2.11.2015 14.36

Radio ja kaiuttimet

Post by -pekkap »

Ostin kuukausi sitten H-veneen ensimmäiseksi täysverikseksi purjeveneeksi. Tarkoitus on opetella sillä purjehtimaan. Laittelen pikkuhiljaa sitä kuntoon ja nyt työn alla on sähköt. Muuten homma alkaa olemaan balanssissa, mutta radio ja kaiutinpuoli on vielä hakusessa. En löytänyt aiempaa keskustelua aiheesta.

Tässä ongelma: Minkälainen äänetoistojärjestelmä kannattaisi laittaa? Muutamia ehtoja olen asettanut. Kaiuttimet ainakin ulos, mutta mielellään myös sisälle, langattomuus (Bluetooth), FM-radio ja USB-portti ja tietysti kohtuuhintainen. Niin ja vielä kohtuullinen äänenlaatu.

Tällä hetkellä mielessä pyörii kaksi vaihtoehtoa.

1. Kannettava tuubi
Tätä puoltaa helppo asennus ja edullisuus. Eli käytännössä laitetaan johonkin roikkumaan. Voi heitellä tarpeen mukaan sisälle ja ulos. Miinuksena ainainen värkkääminen sen kanssa. Aina asennettava reissuunlähtiessä, lataaminen, varmasti tiellä jonkin verran. Kestävyys aiheuttaa myös haastetta. Pitäisi olla vesitiivis.

2. Normaali automankka + kaiuttimet
Helppo käyttää, ei latauksia ym. ISONA kysymysmerkkinä kuitenkin kaiuttimien paikka. Minulla kompassi on kulkuaukon vasemmalla puolella. Kuinkahan lähelle kaiuttimet uskaltaa asentaa, ettei häiritse kompassia?

Mitäs mieltä arvon Hookkanit olette aiheesta?

Ps. Tämä on muuten loistofoorumi! Aikaisemmalta uskonnoltani olen puuveneilijä joten pitää pysyä lojaalina vielä sinne suuntaan eli Puuvene.net vetää vielä pitemmän korren.
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Radio ja kaiuttimet

Post by Velimies »

Musiikkimiehenä olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että kaiuttimien sijoittamisesta aloitetaan asunnon sisustuskin... eli kaiuttimista toinen siihen aukkoon, missä on kompassi ja toinen toiselle puolelle vastaavaan paikkaan. Puolisen metriä saattaa kompassi hyvinkin häiriintyä.

Kompassi sitten jonnekin muualle, esimerkiksi kilpamalliin katolle tai kuten meillä, kulkuaukkoon askarellaan kompassille ikään kuin oven alaosa, jonka keskellä möllöttää kompassi. Siihen sen voi halutessaan ripustaa - tai vastaavasti nostaa pois.

Välttäisikö ulkona monofoninen kuuntelu? Tarvitaanko ulkona kuuntelua toisaalta lainkaan?

Ehkäpä sisätiloihin stereofooninen? H-veneelle ehkä osuvin järjestelmä olisi kuitenkin https://fi.wikipedia.org/wiki/Ortoperspekta. :mrgreen:
Tommi,
S/y Tiikerhai
jutila
Posts: 10
Joined: Mon 21.6.2010 20.37

Re: Radio ja kaiuttimet

Post by jutila »

Itellä automankka kaksi kaiutinta sisällä molemmin puolin laatikostoihin upotettuna suunnattuna peräänpäin ja sitloodassa yksi upotettuna kiikarikotelon takaseinään on toimiva systeemi.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Radio ja kaiuttimet

Post by 306 »

-pekkap wrote:Ostin kuukausi sitten H-veneen...
Nyt olen selvästi syvissä vesissä, mutta toki tähänkin aiheeseen löytyy mielipide:

Onnistuin kirimään itselleni aikanaan semmoisen simppelin mp3-soittimen, joka toimii AAA-(akku)paristolla. Niinpä reissussa ei lopu virta soittimesta kun kaupasta saa lisää tiukan paikan tullen. Eikä soittimen elinkaarta myöskään rajoita akun toimivuus. No, näin ainakin itse mietin. Varsinaisesti radiota kuuntelen pienellä matkaradiolla.

Ämyreiksi löysin semmoset kannettavat takavuosien aktiivikaiuttimet, jotka toimii 4xkeskikoon puolentoista voltin pattereilla. Yhdellä setillä mennään yleensä kolmisen vuotta.

Noita siirtelen sitten sisään ja ulos tarpeen mukaan. Runkoon ei ole tarvinnut tehdä asennusreikiä tms.
Siitä tulikin mieleeni. Jossain veneessä oli mielestäni fiksusti ratkaistu kaiuttimen paikka eli oli rakennettu viilutetusta mahongista huomaamattomat boksit hattuhyllyjen etuosaan.
306
Post Reply