Page 1 of 1

Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Wed 16.4.2014 22.08
by rveivo
Avasin/luukutin peräsimen ja poistin kastuneen PU-vaahdon. Haluaisin täyttää epoksivaahdolla, mutta mistähän sitä saa yksityisasiakas ostettua? Vaikuttaa kuitenkin parhaalta aineelta tähän tarkoitukseen.

Re: Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Fri 18.4.2014 11.06
by nippe
Näytti olevan Vantaalla tämmöinen http://www.kgenterprise.fi/

Re: Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Fri 18.4.2014 11.23
by rveivo
Joo, noilla on sopiva tuote, mutta ilmoIttavat myyvänsä vaan teollisuuden ammattikäyttöön. Pitänee kysyä, josko sieltä heltiäisi pieni setti. Terpol sun muut taitaa myydä vaan perinteisempää pu-vaahtoa. Remonttimake veti peräsimen täyteen perusepoksia, ehkä sitä vois laittaa mikropalloilla kevennettyä. Onko ehdotuksia ja/tai kokemuksia vaihtoehdoista ja kestävyydestä?

Re: Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Tue 22.4.2014 07.47
by remonttimake
Peräsimen tilavuus on niin pieni, että umpitavara ei paljoa painoa lisää. Tilavuutta on kuitenkin sen verran, että tavallisella epoksilla tai polyesterillä täytettäessä pitänee laittaa vain vähän kerrallaan, jottei seoksen lämpötila nouse. Omaan epoksivaluun laitin muovirakeita ja hyvin meni.

Re: Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Fri 25.4.2014 16.23
by Lauri
Huolimatta siitä mitä KG Enterprisen sivuilla lukee, kuulemma politiikassa olisi ollut muutosta ja nykyisin myisivät myös yksityisasiakkailla (ts. tunnen yhden tänä keväänä peräsinrempan tehneen, joka oli siinä onnistunut). Kannattaa kysäistä sieltä?

Re: Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Fri 25.4.2014 17.37
by rveivo
Kiitos neuvoista! Aurinko paistaa ja houkuttaa saada vene veteen... Epoksivaahtoa ei taida täältäpäin löytyä, joten taidan pistää peräsimeen remonttimaken tapaan kevennettyä epoksia ja lisäksi mattoa. Arteknon -77 peräsimessä oli mattokerros myös keskellä. Poistin etureunasta alkaen kaiken kastuneen pu-vaahdon ja hapertuneen maton. Lavan alaosassa kosteutta oli enemmän, yläosa oli kuiva. Takareunaan asti kosteus ei ollut mennyt edes alhaalla, mutta etuosassa sisus oli aika höttöä. Kuivat osat jätin paikalleen. Nyt korvaan poistetun vaahdon kevennetyllä epoksilla ja poistetun maton osan uudella. Eiköhän tosta tule tarpeeksi kevyt ja kestävä näin. Kuorissa oli lasikuitu täysin kunnossa ja topcoat sisäpinnalla. Edellinen omistaja oli joskus kolhaissut peräsintä ja etusauma oli sen seurauksena vuotanut alaosasta pikkuhiljaa. Hajoamiskunnossa lapa ei olisi vielä ollut varmaan aikoihin, mutta aina mukavampi olo merellä, kun on avattu ja korjattu.

Re: Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Fri 25.4.2014 22.59
by Lauri
Minunkin pitäisi varmaankin avata ja kunnostaa peräsin joskus.

Kummalta puolelta arteknon peräsin avataan, eli kumpi peräsimen puolisko on "kansi" ja kumpi se, mihin teräsrakenteet on kiinnitetty? (minun vene on vm.-79, mutta olettaisin ettei ne sitä rakentamisjärjestystä ole muutelleet?)

Re: Mistä Epoksivaahtoa? - peräsinremppa

Posted: Fri 25.4.2014 23.41
by rveivo
Jos lapa on ulkoisesti ehjä, en usko, että kannattaa alkaa avaamaan. Kuoren laminaatti on aika tukeva, sisäpinnalla topcoat, vaahdossa kuituja lujitteena ja keskellä lapaa kohtuullisen tuhdisti mattoa.

Avasin lavan luukkuna kahdessa osassa paapuurin puolelta. Tukiraudat vaikuttavat olevan kiinni lavan keskellä olevassa matossa ja tuettu kitillä kuoriin (tai sitten styyrpuurin puolella on välissä myös mattoa). En poistanut yläosasta keskimattoa enkä vaahtoa styyrpuurin puolelta, kun niihin ei kokeilemalla edes piikki uppoa kohtuullisella voimalla ja ovat aivan kuivat. Paapuurin puolelta vaahtoa irtosi luukun avaamisen yhteydessä ja leikkelin sitten loputkin pois, kun halusin nähdä akselin raudat paremmin. Lavan alaetupuoliskossa matto ja vaahto taas lähtivät helposti puukolla pois ja olivat aivan märkiä. Sinne oli etusaumasta päässyt vettä ja halkeama saumassa näkyi hyvin selkeästi.

Artekno on ainakin näissä vuosimalleissa tainnut tehdä peräsimet kestämään, joten harrastusaikaa kannattaa ehkä suunnata muihin kohteisiin, ellei ole selkeää vuotoa. Tai tietty voi tehdä pienen kurkistuluukun lavan alaosaan ja katsoa, onko vaahto päässyt vettymään. Tällöin tekisin "läpän" niin alas ja pienenä, ettei se vähennä paljoa vääntölujuutta ja sen voisi laitaa suht helposti takaisin, jos ei tarvii ryhtyä enempiin avaamisiin.