Vesiraja

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
nippe
Posts: 34
Joined: Wed 12.6.2013 12.21

Vesiraja

Post by nippe »

Onko olemassa jotain standartti mittaa vesirajan suunnitteluun? Apumoottori painaa n. 16kg. Entinen painoi 28kg ja vesilinja oli jo veneen puolivälistä veden alapuolella. Keulan puoli oli hyvä. Esim. mitat peräsimestä takapäähän. Noin suunnilleen olevia mittoja ois hyvä saada tietoon. Alueella jossa mun vene on , siellä ei yhtään h-venettä josta vois käydä mittailemassa.
Nippe
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Vesiraja

Post by Lauri »

Ei taida olla standardimittaa tuohon. Veistämötkin on maalanneet sitä eri paikkaan, mm. botnia taisi siirtää vesilinjan viivoja alemmas myöhemmissä vuosimalleissa, sillä seurauksella että primerien raja on ollut turhan alhaalla monessa retkikäyttöön siirtyneessä veneessä.
nippe
Posts: 34
Joined: Wed 12.6.2013 12.21

Re: Vesiraja

Post by nippe »

Toisaalta onhan mulla vielä jämiä vanhasta likarantusta jonka mukaan nostelen vesirajan ja varsinkin primeroinnin suhteen ylemmäksi :wink:
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Vesiraja

Post by Lauri »

Vanha jälki on hyvä lähtökohta. Lasersäde esim. laservatupassista on hyvä apu maalin rajaa merkittäessä, siis sellainen "litteä viuhka" laserista jolla saa suoran viivan myös vähän kaarevalle pinnalle piirrettyä. Muista, että vene on saattanut kellua vähän vinossa joten se likaraita voi olla hieman eri korkeudella eri puolilla.

Vesiraja kannattaa maalata vähän korkeammalle kuin missä se sileän veden pinta on ollut, niin vältetään laskuituruttoakin siinä vesirajassa. Pienetkin aallothan pitää sen kyljen kuitenkin märkänä koko ajan.
nippe
Posts: 34
Joined: Wed 12.6.2013 12.21

Re: Vesiraja

Post by nippe »

Hyvä vinkki Lauri katsoa toi veneen kallistus. Koneen puolella likaraja lähes 4 senttiä alempana perästä keulaan parimetriä. Laserilla kikkailen uuden rajan. Onneks olin joskus hommannut.
Post Reply