Pistopunkkien alla olevat pystylevyt irti rungosta

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Elmeri
Posts: 3
Joined: Fri 29.6.2007 22.56

Pistopunkkien alla olevat pystylevyt irti rungosta

Post by Elmeri »

Tervehdys,
olen lääkitsemässä vakavaa venekuumetta. Ensihoidoksi on katsottuna eräs käytetty yksilö, mutta nyt kaipaisin tietäjiltä kommentteja rungossa olevasta potentiaalisesa ongelmasta. Pöytien takana pistonpunkkien alla olevissa säilytyslaatikoissa näkyy pystylevyt jotka on laminoitu runkoon (tai säilytyslaatikkojen välipohjaan) kiinni noin 50cm matkalta. Molemmilta puolilta venettä nuo pystylevyt ovat irti. Onko vakavaa, ja jos on voidaanko tuollainen korjata luotettavasti? Valmistaja oli Scanboa ja vm noin -76. Toivottavasti sepustukseni oli riittävän ymmärrettävä. Pikaiset kommentit ovat suotavia, kauppoja leivotaan parin päivän sisällä, kiitokset!
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Ei liene H-veneen kriittisin osa, koska en esimerkiksi tunnista nähneeni vastaavia pystylevyjä muissa veneissä. Tosin kuvailemasi laminoinnin irtoaminen kertoo ehkäpä enemmän ko. veneen mahdollisesta muunkin laminointityön laadusta. Näkemättä ongelmaa on mahdotonta antaa tämän tarkempaa vastausta, mutta perustuntuma on, että ei kannata ostaa venettä korjattavaksi, vaan purjehdittavaksi. :)
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Terve,
Joko kuvauksesi oli jotenkin omituinen, tai sitten ko. pystylevyt ovat tosiaan jotakin sellaista mitä h-veneissä ei vakiona/yleensä ole.

Olisko joku itse lisännyt tukea (huonosti?) laminoituun runkoon?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0010227871

http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic. ... &start=100
(Posted: Fri Oct 06, 2006 2:05 pm Post subject: Botnian runko)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Elmeri
Posts: 3
Joined: Fri 29.6.2007 22.56

Post by Elmeri »

Joo kuvaukseni oli hieman omituinen. Piti sanomani pöytien alla eikä pistopunkkien alla. H-veneet ovat varsin uusi tuttavuus ja muistini petti. Muuten vene on varsin hyvässä kunnossa, täysin purjehdittavassa kunnossa.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Pöytien/vetolaatikoiden/(joissakin veneissä kaappi tms.) alla ei kai normaalisti ole vahvikkeita. Sen sijaan kaapiston ja ja etummaisten punkkien välinen seinä (ns"päälaipio") on oleellinen osa veneen rakenteellista kestävyyttä. Päälaipion laminointi runkoon ei saa olla hajonnut mistään kohdasta, samalla kannattaa tarkistaa myös päälaipion kohdalla katossa oleva palkki, jonka päällä masto seisoo.
Oletko muuten lukenut:
hwiki/Ostajan_opas

Tuo ei nyt ole mikään kaikenkattaja taikka ehdottoman virallinen lista, lähinnä olen kirjannut ylös mitä itse olen veneissä tarkastanut.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Post Reply