Viirejä salkoon?

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Viirejä salkoon?

Post by L464 »

Hei.

Alkaa olla jo monenlaista viiriä ja joitain voisi ehkää pitää näytilläkin. Minkälaisia virityksiä viirien nostoon olisi? Saalinkiin varmaan jonkilainen lenkki, siihen viiri kiinni ja tiukka naru jonnekin alas kiinni. Lähinnä mietityttää, miten viritelmän alakiinnitys olisi mahdollisimman vähän tiellä. Ehkä jossain maston ulokkeessa?

Luulisi ruttoa laivalla -lipun pitävän varkaat poissa veneestä, ainakin jos ovat käyneet jotain merenkulkuopistoa ennen rikolliselle uralle ryhtymistään.
Ale
s/y Tiikerhai
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Viirejä salkoon?

Post by Lauri »

Minulla on molemmissa saalingeissa keskellä narusta tehty kiinnike: Sellaista n. 2-3mm lippunarua yli 10 kierrosta saalingin ympäri, niin syntyy tiukka sidos joka ei liiku. Sidoksen narun päistä saa sitten tehtyä lenkin, josta vedetään viirien nostonaru läpi. Isompien veneiden saalingeissa on joskus jopa valmiit reiät keskellä, mutta H:n saalingeissa sellaisia ei ole näkynyt eikä niitä kannata ruveta porailemaankaan.

Kannattaa mitoittaa viirin paikka siten, ettei se pääse hakkaamaan vantteihin. Saalinkiin hakkaava viiri on n. toiseksi ärsyttävin juttu kun yrittää nukahtaa (mastoon hakkaavat fallit on tietysti se pahempi vaihtoehto)

Viirin nostonarun alapään saa parhaiten sidottua vanttiruuviin kiinni. Siinä ei ainakaan ole tiellä. Sitominen jonnekin alas mastolle on tietysti toinen vaihtoehto.
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Viirejä salkoon?

Post by L464 »

Kiitos!

Systeemi kuulostaa pätevältä.
Ale
s/y Tiikerhai
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Viirejä salkoon?

Post by Lauri »

Argh, ei pitäisi kirjoitella väsyneenä. Piti kirjoittaa vanttiin hakkaava viiri tähän:
Lauri wrote: Saalinkiin hakkaava viiri on n. toiseksi ärsyttävin juttu kun yrittää nukahtaa
en tiedä mistä tuollainen järjettömyys tuli, eihän ne viirit mitään ylöpäin suuntautuvaa liikettä tee edes kovassa tuulessa joten ei se saalinkiin ota kiinni missään tapauksessa.
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Viirejä salkoon?

Post by L464 »

Heh, aivoni taisivat korjata epätarkkuden automaattisesti, kun en asiaan sen kummempaa huomiota kiinnittänyt.
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Viirejä salkoon?

Post by 306 »

L464 wrote:Heh, aivoni taisivat korjata epätarkkuden automaattisesti, kun en asiaan sen kummempaa huomiota kiinnittänyt.
Terve ja orastavaa kevättä!

Sattuipa sopivasti, kekkasin itselleni aika passelin viirisysteemin viime kesäksi ja kuvat puhukoot enemmän kun näppäilyt:

Image

Eli: Mastossa oli pari turhaa knaapia niiltä ajoilta kun nostimet oli vielä mastolla. Knaapit on mielestäni hyvä tapa saada lippusiimat kireälle, joten mielessä alkoi askarrella ajatus niiden käyttämisestä hyödyksi.

Lisäarvo tuli myös siitä, että minulla on "kotomaan puolella" viirejä mastossa ja kun seilailee esim. Tallinnaan tai Ahvenanmaalle, pitää ne siirtää oikeasta vasempaa saalinkiin --edit-- pois kohteliaisuuslipun tieltä --edit--. Viirithän --edit-- ja kohteliaisuuslippu-- lasketaan yöksi sotilaallisen kurin mukaisesti niin, että perälippu lasketaan viimeisenä. Näppärää tässä on se, että ne voi vetää "puolitankoon" puomipeitteen alle josta ne ovat taas aamulla valmiit nostettavaksi ilman isompaa hikeä.

Image

Spinnun renkaaseen pistin joustimesta tuommoisen lenkin, joka ohjaa viirinarut pois silmiltä ja jonkin verran pois vanteistakin. Viirinarut menevät vanttien takapuolelta, joten naputusta ei esiintynyt.

Image

Saalingin päähän laitoin pienen pylpyrän. Todettakoot, että se voisi olla myös keskemmällä saalinkia, jolloin viiri ei pärrää purjetta vasten eikä sotkeudu vanttiin niinkun muuten saattaa käydä.


Toinen mielessä pyörinyt ratkaisu on hommata semmonen isompien veneiden mallinen vanttiin kiinnitettävä "knaapi", jolloin narut menee tietty esitetystä poiketen, mutta kiristäminen sujuu samalla periaatteella.
306
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Viirejä salkoon?

Post by Lauri »

306 wrote:Lisäarvo tuli myös siitä, että minulla on "kotomaan puolella" viirejä mastossa ja kun seilailee esim. Tallinnaan tai Ahvenanmaalle, pitää ne siirtää oikeasta vasempaa saalinkiin. Viirithän lasketaan yöksi sotilaallisen kurin mukaisesti niin, että perälippu lasketaan viimeisenä.
Syy tuohon viirien siirtoon "oikealta vasemmalle" mentäessä ulkomaille tai ahvenanmaalle on tietysti se, että siihen perinteisesti arvokkaampana pidettyyn saalinkiin nostetaan silloin minikokoinen ko. kohdemaan lippu, ns. kohteliaisuuslippu. Ellei sellaista ole tai haluta käyttää, niin ei viirejäkään silloin siirrellä puolelta toiselle.

Tuosta viirien yöksi laskemisesta olen kuitenkin vahvasti eri mieltä. Yöksi laskeminen koskee sitä kohteliaisuuslippua ja sellaista käytettäessä se tosiaan lasketaan ennen perälippua ja nostetaan taas aamulla perälipun nostamisen jälkeen. Kohteliaisuuslippu ei kuitenkaan ole viiri, vaan lippu. Ja laskeminen johtuu käsittääkseni siitä, että aluksessa ei pidä olla ainoana nostettuna valtion lippuna sellaista, joka ei ole aluksen kotimaan lippu.

Viirit on yleensä tapana pitää nostettuina vuorokauden ympäri purjehduskauden aikana. Viirin antanut seura tms voi toki antaa ohjeita sen käytöstä. Mutta ainoa tätä aihetta sivuava ohje, joka nyt tulee mieleen, koskee merikarhujen jäsenyyslippua (joka siis on lippu, vaikka käytetäänkin saalingin alla samaan tapaan kuin viirit); merikarhulippu nimenomaan pidetään liputusohjeen mukaan nostettuna aina kauden aikana.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Viirejä salkoon?

Post by 306 »

Lauri wrote:
306 wrote:Lisäarvo tuli myös siitä, että minulla on "kotomaan puolella" viirejä mastossa ja kun seilailee esim. Tallinnaan tai Ahvenanmaalle, pitää ne siirtää oikeasta vasempaa saalinkiin. Viirithän lasketaan yöksi sotilaallisen kurin mukaisesti niin, että perälippu lasketaan viimeisenä.
Syy tuohon viirien siirtoon "oikealta vasemmalle" mentäessä ulkomaille tai ahvenanmaalle on tietysti se, että siihen perinteisesti arvokkaampana pidettyyn saalinkiin nostetaan silloin minikokoinen ko. kohdemaan lippu, ns. kohteliaisuuslippu. Ellei sellaista ole tai haluta käyttää, niin ei viirejäkään silloin siirrellä puolelta toiselle.
...
Lauri puhuu tässä ihan asiaa, lukekaa toki lisää vuonna 2012 uudistuneesta liputusohjeesta mitä ei harmi kyllä ole saatavilla kun tilaamalla SPV:stä. Vanha lippuohje on pitkälti saman suuntainen, tarkennuksia on tainnut tulla ainakin monikansallisten veneiden kansallisuuslippuun muun muassa. Kohteiliaisuuslippua ei tosiaan pitäisi rinnastaa viireihin kun tein tuossa edellä, se ei olisi kohteliasta.. :D

- Eli, kohteliaisuuslippu tosiaan lasketaan yöksi ja se on oikeassa saalingissa. Kohteliaisuuslipun ollessa ylhäällä, viirit ja kerholiput on vasemmassa saalingissa. Liputusohje ei kuitenkaan ohjeista mitä vasemman saalingin viirelle pitäisi tehdä yön aikana, sillä periaatteessa ne pitäisi siirtää takaisin oikeaan saalinkiin koska kohteliaisuuslippua ei siinä ole mikä on mielestäni turhaa askartelua. Siispä vedän viirit ja pikkuliput ulkomailla ollessa puomipeitteen alle yöksi ja vedän ne normaalisti ylös taas aamulla lipunnoston jälkeen sillä sitä ei ainakaan ole ohjeissa kielletty.

- Normaalisti kotimaassa viirit ovat tosiaan ylhäällä jatkuvasti eikä kukaan pistä hanttiin vaikka siinä sivussa liputellaan Karhuillekin.

Tämmöinen tarkennus vaikka mielestäni noiden vuoksi nyt ei kannata yöuniaan menettää, sen verran on käytäntö tuolla luonnontilassa kirjavaa.
306
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Viirejä salkoon?

Post by Lauri »

306 wrote: - Normaalisti kotimaassa viirit ovat tosiaan ylhäällä jatkuvasti eikä kukaan pistä hanttiin vaikka siinä sivussa liputellaan Karhuillekin.

Tämmöinen tarkennus vaikka mielestäni noiden vuoksi nyt ei kannata yöuniaan menettää, sen verran on käytäntö tuolla luonnontilassa kirjavaa.
Juu, yöunet on kyllä se tärkein juttu. Olen muuten myös tavannut sellaisenkin merikarhun, jolla oli tapana ottaa se karhulippu alas joka yöksi. Ainakin ko. yhdistyksen satamien ulkopuolella. Ja syy liittyi juuri yöuniin; hänen veneessään se lippu pääsi hakkaamaan vantteihin jos tuuli sivuilta. Vene oli muistaakseni Albin Vega, joka tapauksessa lähellä H:n kokoluokkaa oleva vene.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Viirejä salkoon?

Post by 306 »

306 wrote: - Normaalisti kotimaassa viirit ...
Löytyi vielä yksi kuva, jossa näkyy tuo oma patenttini kokonaisuudessaan (enemmän tai vähemmän).

Image
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Viirejä salkoon?

Post by L464 »

Asiallinen ratkaisu.
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Viirejä salkoon?

Post by 306 »

306 wrote:Toinen mielessä pyörinyt ratkaisu on hommata semmonen isompien veneiden mallinen vanttiin kiinnitettävä "knaapi", jolloin narut menee tietty esitetystä poiketen, mutta kiristäminen sujuu samalla periaatteella.
...ja tämähän kulkee nimellä "Vanttisakara" tai "shroud cleat" eikä hintakaan ole paha.
306
L96
Posts: 45
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Viirejä salkoon?

Post by L96 »

Aihetta sivuten tuli mieleen kun katselin tuossa svb -nettikaupan kataloogia, minkä kokoista juhlaliputusta olette h-veneessä käyttäneet?

Tuolla on kaksi vaihtoehtoista settiä, 20cm leveät liput tai 30cm leveät (a-z, 1-10).
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Viirejä salkoon?

Post by 306 »

L96 wrote:Aihetta sivuten tuli mieleen kun katselin tuossa svb -nettikaupan kataloogia, minkä kokoista juhlaliputusta olette h-veneessä käyttäneet?

Tuolla on kaksi vaihtoehtoista settiä, 20cm leveät liput tai 30cm leveät (a-z, 1-10).
Minulla tais olla "toiseksi pienimmät" (Adria Bandiere), mutta en muista mittaa. Saattoi olla tuo 30cm. Pienimmät jäi vähän nolosti lyhyeksi (letka oli keulassa ja perässä melkein 2m kannesta nostettuna kaikkine lisäyksineen). Nykyisillä on oikeaoppinen sarja ehkä metrin irti tms.

Koitan muistaa kaivella kuvia lipuista esimerkiksi. Meinasin niitä hankkiessa kirjoitella hWikiin aiheesta artikkelinkin. Osastolla "hyvä tietää" on mm. perälipun koosta semmoista, että se tulee lipputangon mitan mukaan. Käytännössä lipun diagonaali halkaisija on yhtä pitkä kuin lipputangon pituus. Oman veneeni 120cm tankoon laitettuun lippuun oli hetken totuttelu, mutta toisaalta suuuuri on kaunista! :D
306
L96
Posts: 45
Joined: Tue 2.6.2015 10.47

Re: Viirejä salkoon?

Post by L96 »

Hmm, pienen googletuksen tuloksena kyseessä olevalla firmalla näyttää olevan lippusettien koot 9x12, 12x15, 14x21, 20x30, 30x45, 40x60.. and so on.

Jos lippuja on setissä 36 kpl. (36x20 =720) Lippujen väliksi voinee laskea toisen 20cm? Tästä tulee pituudeksi sitten tuollainen 14m. Etustaagin pituus on n. 8m. Eli kyllä taitaa tuolla 20cm leveällä lipulla tosiaan jäädä hieman lyhkäiseksi?
Post Reply