Kölisauma

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Löre-
Posts: 9
Joined: Mon 4.3.2013 00.35
Location: Mikkeli

Kölisauma

Post by Löre- »

Hei.

Olen tässä ostamassa ensimmäistä omaa purjevenettäni ja kiinnostuin eräästä h-veneestä.
Kyselin kuitenkin lisää kuvia kyseisestä yksilöstä mm. kölistä. Kuvissa huomasin, että köli oli
selkeästi kiinnitetty uusiksi käyttäen suurta määrää sikamassaa. Nykyinen omistaja sanoi
"Kölihän tossa on "joustavasti" kiinni eli massaa välissä ja siinä massan päällä ei mikään maali oikein kestä."

Kuvissa näkyy aika rujo kädenjälki tuossa kölisaumassa. Onko miten toteutettu muissa veneissä?
Uskaltaakohan tuota kyseistä ostaa, vai jätänkö suosiolla jonkun muun "murheeksi"?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Kölisauma

Post by 306 »

Löre- wrote:Hei.
Kuvissa näkyy aika rujo kädenjälki tuossa kölisaumassa. Onko miten toteutettu muissa veneissä?
Uskaltaakohan tuota kyseistä ostaa, vai jätänkö suosiolla jonkun muun "murheeksi"?
Tervetuloa, olet oikeilla jäljillä venehankinnassa! :)

Tuossa hWikin artikkelissa esitetään oman kölini huoltoprosessi kun olin itse juuri ostanut veneen. Kuvista näkyy, että lähtötilanne oli enempi kosmetiikkaa kun kunnolla rakoilevaa kölin saumaa, mutta luulisin ohjeiden pätevän ainakin tuohon käyttöön.

Itselläni kittaus jää primer-maalin alle, joten maali tarttui hyvin ohjeiden mukaan ja lopputulos on mielestäni vielä kuuden vuoden jälkeenkin kelvollinen. Ohjeessa mainittu Marine Epoxy on saanut myös haukkuja, sillä yleensä ottaen epoksit menettävät elastisuutensa kovettuessaan. Ainakin päällepäin oma kokemukseni on kuitenkin mainettaan parempi.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Kölisauma

Post by Lauri »

Aika erikoista jos köli on tosiaan kiinnitetty kokonaan uusiksi sikalla. Köli ja runko painavat sen verran paljon (50% veneen painosta, eli n.725kg) ettei sitä köliä yleensä koskaan oteta kotikonsteilla irti rungosta. Enkä oikein usko, että ammattilaiset laittaisivat sinne pysyvästi joustavaa, sikatyypistä massaa väliin jos on jossakin tapauksessa ollut tarve köliä irroittaa esim. vakuutuskorjausta varten. Rujo jälki viittaisi muutenkin siihen, ettei ole olleet ammattikorjaajat asialla?

Sen sijaan on aika tavallistakin, että kölin ja rungon saumaa kaiverrellaan auki kevätkunnostuksen yhteydessä ja yritetään tiivistää painamalla siihen rakoon esim. sikaa. Toivottavasti sitä, eikä silikonia. Silikonilla sutattuun pintaan kun ei enää koskaan saa mitään tarttumaan kunnolla.

Vanhemmissa veneissä kölin liitospinta ei juuri koskaan ole täysin saman mallinen kuin runko. Kölien valaminen on aikoinaan tuottanut pieniä epäsymmetrisyyksiä.. Minulla esim. on toisella puolella varsin paksulti epoksipakkelia (yli 5mm) tekemässä pinnan muodosta jokseenkin jatkuvan, toiselle puolelle sitä tarvittiin hyvin vähän. Voin hyvin kuvitella, että saumasta tulee hyvinkin rujon näköinen jos tuollaista useamman millin eroa on yritetty paklata sikalla?
Löre-
Posts: 9
Joined: Mon 4.3.2013 00.35
Location: Mikkeli

Re: Kölisauma

Post by Löre- »

Paljon mahdollista. Kyseinen vene on toinen vene, jonka kölin korjaamisen olen nähnyt tehtynä yhtä hutiloiden. Toinen vene oli mikkelissä ennen toimineen veneyrityksen (nyt jo suljettu) korjaama Ohlson 29, joka oli kiville ajettu. Siitä ei itsellä kuvia ole..

Image
Image

Tämä kyseinen vene siis on tosiaan 70-luvun alkupuolen yksilöitä, "vaatekaapilla" (toisen puolen laatikosto korkeampi avonainen vaatekaappi.)
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Kölisauma

Post by Lauri »

Noiden kuvien perusteella on vaikea sanoa kölisaumasta paljoakaan. Paitsi ettei se pahalta näytä, jos musta on sitä mitä luulen: Pohjassa näkyy mustaa maalia muuallakin kuin kölisaumassa (peräsin, laikkuja pohjassa) - ensimmäinen arvaus olisi, että pohjaa on vain paikkamaalattu eri värisellä antifoulingilla (yleensä sitä on ihan turha maalata joka vuosi koko pohjalle).
Post Reply