H-veneen pelastaminen

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
polkadotflyingv
Posts: 9
Joined: Sat 28.4.2012 07.53

H-veneen pelastaminen

Post by polkadotflyingv »

Hei!

Olen uusi foorumin jäsen ja kaipaan apua h-veneemme kunnostamiseen. Vene on ollut monta vuotta nyt heitteillä ja kaipaa melko perusteellista huoltoa ja kunnostusta. Esim. masto on poikki juuresta. Veneellä pystyy purjehtimaan mutta haluamme kunnostaa sen turvalliseksi ja toimivaksi harrasteveneeksi perheemme käyttöön.

Olemme itse yrittäneet viedä projektia eteenpäin mutta selvästi tarvitsemme nyt ammattilaisen apua.. Voisiko joku neuvoa mistä löydän osaavan h-veneiden yrittäjän tai firman tms. jonka puoleen voisi kääntyä jotta voisimme viedä eteenpäin kunnostustyön?

Kiitoksia paljon avusta etukäteen!

t. Kristian O.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-veneen pelastaminen

Post by 306 »

Oletan, että olette Helsingissä. Siellä mastoasioissa auttaa ainakin Vene Bremer Lauttasaaressa. Jos riki on mäsänä niin turvautuisin ammattiapuun ettei tule yllätyksiä. Mikäli masto menee uusiksi, kannattaa kysellä täältä lisää. Ainakin Eagle Marin Kotkassa tietää uusien osien mastomarkkinat, saattaa olla että Bremer myös. Uusi masto taisi viimeksi kuullessani olla 4000€ ja käytettyjäkin liikkuu harvakseltaan.

Larusta löytyy myös telakka Leevene ja Hernesaaressa sijaitsee Lindbergin telakka. Kaiken teettäminen ammattilaisella on kallista, joten ehkäpä hitaampaa mutta halvempaa olisi kysellä täällä vinkkejä tarkemmin eri korjauskohteisiin. hWiki-osassa onkin jo kaikenmoista perushuolto-ohjetta.

Nyt keväällä tosin kannattaa varautua jonotuksiin kaikissa veneeseen liittyvissä kunnostuspalveluissa. Aka isompien hommien teettäminen kannattaa varata syksyyn jo hyvissä ajoin niin hintakin voi pudota kokolailla.
306
Bahia
Posts: 8
Joined: Thu 11.3.2010 10.02

Re: H-veneen pelastaminen

Post by Bahia »

Samaa mieltä 306:n kanssa, Bremer on hyvä, maksaa tietysti niinkuin kaikki asiallinen.
H on tukevaa tekoa oleva vene joka ei ihan pienistä hajoa. Jos vene pysyy pinnalla niin menee jo hyvin, sitten tsekkaus saumoihin pohjassa, kölin ja pohjan sauma, peräsimen kiinnitys ja läpiviennit kuten loki mahdollisesti.
Riki on kaikkein tärkein sitten jos vene pysyy pinnalla, kaikki mitä maston ja vaijereitten ym helojen ja pylpyröitten kanssa menee rikki purjehtiessa voi olla vaarallista.
Jokainen omistaja haluaa aina tehdä omat viritykset veneeseen, itse poistin suunnilleen kaiken mikä ei ole alkuperäistä ja purjehtiessa kirjasin ylös tarpeita vihkoon (niitä kertyy nopeasti eikä tahdo muistaa kaikkea)
Uudet köydet kiinnitykseen sekä kiinnityshelojen/knaapien tarkistus ettei lähde irti laiturissa.
Vakuutukset eivät ole kalliita myöskään h-veneille.
Tästä Suomen yleisimmän luokkaveneen keskustelufoorumista löytyy melkein mitä vain jo vanhoista keskusteluista ja kysymällä lisää.
polkadotflyingv
Posts: 9
Joined: Sat 28.4.2012 07.53

Re: H-veneen pelastaminen

Post by polkadotflyingv »

Kiitoksia paljon kommenteista!

Täytyy keskustella Bremerin kanssa, mutta varmasti suurin osa hommista täytyy tehdä itse.

Onneksi on tämä sivusto apuna!

t. Kristian
Attachments
Ei muuta kuin kimppuun..
Ei muuta kuin kimppuun..
h-venepelast (477x574).jpg (104.3 KiB) Viewed 17124 times
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: H-veneen pelastaminen

Post by Lauri »

Eihän tuo kauhean pahalta näytä, perusteellinen pesu tekee jo ihmeitä.

Sitä en ymmärrä miten veneellä pystyy purjehtimaan jos masto on poikki juuresta? Vai onko se vain murtunut? Kuva varmaankin selittäisi paljon.

Minulta myös ääni Vene-Bremerille. Miehen nimi ei muuten ole Bremer, nykyisin mastoasiat hoitaa siellä Veikko Pilvi yrityksen perustajan siirryttyä eläkkeelle. Veikko osaa asiansa ja ainakin niissä asioissa joita minä olen siellä hoitanut on aina hinnoittelukin ollut järkevää - olen oppinut, että jos osan tai palvelun saa sieltä, ei ainakaan veneentekijäntien toiselta puolelta kannata mitään hakea.

Bahia sai kunnostamisen kuulostamaan vähän siltä kuin vanhemman H-veneen pinnalla pysyminen olisi haasteellinen kysymys. Niinhän ei yleensä ole, mutta kyllä siihenkin liittyy yksi erittäin tärkeä tarkistettava asia: Istumalaatikon tyhjennyksen letkut ja hanat. Kannattattaa vaihtaa jos vähänkin epäilyttää. Muita läpireikiä siellä pohjassa ei välttämättä olekaan, kuvasta ainakin näyttäisi ettei tuossa veneessä ole lokia.
polkadotflyingv
Posts: 9
Joined: Sat 28.4.2012 07.53

Re: H-veneen pelastaminen

Post by polkadotflyingv »

Ohessa kuva mastosta. Maston pystyy asettamaan paikoilleen (tyven sisälle) ja veneellä pystyy siis näin purjehtimaan, ja edellinen omistaja kaiketi 10 vuotta näin jo purjehtinut. Itse en vain usko että tällainen viritys on kovin turvallinen...? Otan parempia kuvia viikonloppuna.
Attachments
masto
masto
masto.png (169.92 KiB) Viewed 17061 times
polkadotflyingv
Posts: 9
Joined: Sat 28.4.2012 07.53

Re: H-veneen pelastaminen

Post by polkadotflyingv »

Lisää kuvia..
Attachments
mastokuvii.png
mastokuvii.png (232.45 KiB) Viewed 16893 times
polkadotflyingv
Posts: 9
Joined: Sat 28.4.2012 07.53

Re: H-veneen pelastaminen

Post by polkadotflyingv »

Masto on nyt korjattu, kiitos kaikille vinkeistä - Vene Bremer teki loistavaa työtä!

Seuraavaksi alkaa sisustan kunnostaminen. Laitoin erillisen viestiketjun siitä.. mm. Lahden Bikemarine ja Vantaalta HYVINVOINTI AN-DBOAT TMI löytyneet, sekä Espoon venepalvelu..?
Attachments
Lähikuva
Lähikuva
20160402_130258_small.jpg (87.09 KiB) Viewed 10098 times
En usko että purkutöiltä vältytään...
En usko että purkutöiltä vältytään...
20160402_130303_small.jpg (88.01 KiB) Viewed 10098 times
polkadotflyingv
Posts: 9
Joined: Sat 28.4.2012 07.53

Re: H-veneen pelastaminen

Post by polkadotflyingv »

Vene on vihdoin vesillä - Kiitos vielä kerran kaikille hyvistä vinkeistä!

Hyvää kesää!
Attachments
parkissa.jpg
parkissa.jpg (47.77 KiB) Viewed 9645 times
Post Reply