autopilotti/pinnan lukitseminen

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
374
Posts: 9
Joined: Fri 10.6.2011 13.08
Location: Tampere / TaPS

autopilotti/pinnan lukitseminen

Post by 374 »

Millaisia viritelmiä olette käyttäneet pinnan lukitsemiseen keskiasentoon esim. purjeiden noston ja laskun ajaksi. Meredinillä olisi Friend merkkinen pinnanjatko, joka ajaisi asian mainiosti, mutta kyselen ensin muita konsteja.
L-152
Posts: 24
Joined: Fri 10.6.2011 10.51

Re: autopilotti/pinnan lukitseminen

Post by L-152 »

Itse olen käyttänyt ihan vaan kuminauhaa, jonka koukut on kiinni levangissa. Kun laittaa tarpeeksi kireälle, toimii kohtuullisesti.
-juha
MissVaan II
FIN-152
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: autopilotti/pinnan lukitseminen

Post by L464 »

Venemessuilla on esitelty systeemiä, jossa on kaksi lukkoa ja pari muuta helaa. Maksaa kolmisen kymppiä. Se näytti ihan kätevältä, jos viitsii porata pari reikää. Itse viritin narun, jossa on kaksi kiinnityshakaa. Kiinnitetään spinnun lukkoihin.
Ale
s/y Tiikerhai
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: autopilotti/pinnan lukitseminen

Post by Erkka »

Kaupallisia versiota on ainakin kaksi "tiller lock" ja "tiller tamer". Ainakin tuo "tiller lock" edellyttää, että pinnan saranassa on sen verran kitkaa että pinna pysyy siinä korkeudessa mihin sen nostaa. Siinä siis pinna lukitaan nostamalla sitä hieman.

Itse päädyin ratkaisemaan asian kahdella clam-cleatilla (vai mitä ne nyt on) ja yhdellä metalli"silmukalla". Meillä takaknaapit oli sopivassa kohdassa, niin ei tarvinnut erikseen laittaa kiinnikkeitä köydelle.


Oma versio toimii ainakin omasta mielestäni erittäin hyvin, pinnan voi lukita yhdellä kädellä, ja mihin asentoon haluaa (veneen saa kryssilläkin kulkemaan hetken suoraan). Ja pinnan saa irti lukosta nykäisemällä köydenpäästä(lenkistä) alaspäin.

Kuvat alla:ImageImage
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: autopilotti/pinnan lukitseminen

Post by Lauri »

Minulla on rapulukot laidoilla n. levangin kohdalla. Pinnassa roikkuu naru, joka on keskikohdaltaan siansorkalla kiinni pinnassa, jatkopinnan saranan kohdalta. Esim. traileroinnin ajaksi kumpikin narun pää rapulukkoihin ja pinna pysyy täsmälleen keskellä. Kryssittäesssä riittää, kun toisen pään lukitsee (koska vene on tietysti hieman luovikärkäs) ja asentoa pystyy säätämään helposti edempääkin istumakaukalosta.

(systeemin oli veneessä kun sen ostin, eli lienee jonkun edellisen omistajan kehittämä)
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: autopilotti/pinnan lukitseminen

Post by Erkka »

Jos haluaa hienostella ja pohtia, niin kannattaa myös miettiä mistä kohtaa pinnaa narun vetää poikittain sitloodan yli (tai viistoon johonkin suuntaan). Tossa mun nykyisessä virityksessä levangin takana pystyy hyvin istumaan, silloin kun naru tuli pinnan päästä niin oli vaikeampi olla sotkematta jalkojaan naruun.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Post Reply