H-veneen takastaagin kiinnitys

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
JuhaH
Posts: 22
Joined: Mon 10.9.2012 10.02
Location: Hellsinki
Contact:

H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by JuhaH »

Moikka,

H-veneen perälaatikossa sijaitsevan takastaagin, eli hekki taljan köysikiinnitys lähti irti. Nykäisin kauden viimeisellä syyspurjehduksella myräkässä hekkiä kireämmälle ja naruviritys paukahti kokonaan irti. Kurkkasin peräboksiin ja selvisi, että sitloodasta tulevan köyden solmu oli lähtenyt hekki taljan naruvirityksestä irti. Onko jollain tallessa kuvaa ja selitystä miten takastaagin naruviritys kiinnitetään oikeaoppisesti takaisin kiinni?

Kiitti vinkeistä.

BTW, takastaagin taljan naruvirityksen voisi dokumentoida myös wikiin -> https://www.h-vene.net/hwiki/index.php/Takastaagi
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by Velimies »

Näitä on käsittääkseni useampia erilaisia taljasysteemejä hekille. Eli onko sinulla tuollainen rulla, vai jonkinlainen taljaviritys?
Tommi,
S/y Tiikerhai
JarmoN
Posts: 29
Joined: Fri 19.3.2021 20.18
Contact:

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by JarmoN »

Tässä yksi periaatekuva takastaagin taljasta. Mutta kuten Velimies sanoi, eri veneissä on hyvin erilaisia ratkaisuja.
Takastaagin talja.jpg
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
https://hoopuli.blogspot.com
JuhaH
Posts: 22
Joined: Mon 10.9.2012 10.02
Location: Hellsinki
Contact:

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by JuhaH »

Tässä kuva hekkitaljan takaosasta, joka silmämääräisesti näyttää ihan ehjältä. Takastaagin vaijeri kiinnittyy rullaan ja kiristyy rullaa pyörittäessä.

Image

Tässä kuva hekkitaljan etuosasta. Harmaa naru kiinnittyy mielestäni ihan oikein rungossa olevan plokin pylpyrään.

Image

Sitloodasta tuleva hekin kiristysköysi, jonka pitäisi tulla tuohon tyhjään rullaan on näköjään napsahtanut poikki. Tuo köysi pitää ainakin uusia ja solmia kiinni. Mitä köyttä olette käyttäneet sitloodaan tulevassa hekissä? Mitä mahdollimman varmaa solmuviritystä suosittelette käyttämään kiinnitettäessä köysi pylpyrään?

Image
JarmoN
Posts: 29
Joined: Fri 19.3.2021 20.18
Contact:

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by JarmoN »

Aivan en noista kuvista oivalla miten nuo plokit ovat olleet ja mikä niiden merkitys on (vika ei ole kuvissa vaan ymmärryksessäni). Onko sinulla hekin säädöt tuotu noiden plokien avulla jotenkin sitloodan molemmille laidoille? Meillä säätö tulee vain "väkipyörästä" suorana pinnan alapuolelle sitloodan takaseinään ja itsellänikin olisi halu jakaa se molemmille laidoille. Onkohan jollain mahdollisuus kuvailla miten tuo kannattaisi toteuttaa?

Köysi saisi varmaankin olla melko venymätöntä (esim. dyneemaa), mutta toisaalta tuossa järjestelmässä ainakin itsestäni tuntuu, ettei veto säätököydessä ole kova, joten jokin käsittelyn kannalta mukavampikin voisi toimia. Itse käytän tällaisissa kiinnityksisssä nostinsolmua, joista tosin taitaa olla ainakin kaksi eri versiota, mutta tärkoitan tätä: https://www.netknots.com/rope_knots/halyard-hitch
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
https://hoopuli.blogspot.com
JuhaH
Posts: 22
Joined: Mon 10.9.2012 10.02
Location: Hellsinki
Contact:

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by JuhaH »

Hekkitaljan köysi tulee takalaatikosta sitloodaan styyran puolelta nuolen osoittamasta kohdasta. Takaloodassa oleva ploki on vain toiminut hekin kiinnittämiseen, eikä sillä ole ollut tietääkseni muuta virkaa. Hekki on aiemman omistajan rakentama. Hän myi veneen vuosi sitten eteenpäin. En tajunnut viime kesänä kahtella ja dokumentoida sen tarkemmin miten aikaisempi omistaja oli hekin rakentanut.

Nostinsolmu on todennäköisesti paras lujuudeltaan kiinnittämään hekin köydet toisiinsa takalaatikossa. En tiennytkään, että nostinsolmusta on kaksi eri versiota -> https://forums.ybw.com/index.php?thread ... est.520713.

Image
Onpas vene likainen talven jäljiltä :-)
JarmoN
Posts: 29
Joined: Fri 19.3.2021 20.18
Contact:

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by JarmoN »

Nyt kun tarkemmin katsoin noita omia solmujani, niin aika monessa kohdin olen kiinnittänyt köyden sakkeliin tai plokiin nostinsolmun sijaan kalastajan tuplalla. En tiedä onko se oikeaoppista, mutta itsestäni se tuntuu vielä varmemmalta kuin nostinsolmu. Tosin myös sen avaaminen on vielä vaikeampaa ;)

Ja ennen kun joku ehtii edelle, niin sanotaan vielä, että kyllähän pleissaaminen on se paras tapa.
Jarmo Niinimäki / FIN-475 Hoopuli
https://hoopuli.blogspot.com
JuhaH
Posts: 22
Joined: Mon 10.9.2012 10.02
Location: Hellsinki
Contact:

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by JuhaH »

Jahti laskettiin eilen vesille, naksautimme maston pystyyn ja purjehdimme sen talviteloilta takaisin kotisatamaan. Kurkistin takalaatikkoon ja huomasin, että myös hekin vaijeri on kuoriutunut ja enää muutama säie pitää vaijeria kasassa.

Missä olette teettäneet määrämittaisia vaijereita ja vantteja Helsingissä? Pitää irroittaa wanha vaijeri ja viedä se malliksi vaijerintekijälle. Mastonrakentaja Vene-Bremer Lauttasaaressa oli aivan mahtava. Bremer teki aina uuden vantin odottaessa, mutta on valitettavasti lopettanut toiminnan eläköitymisen vuoksi.

Image

Image

Image

Hyvä muistutus, että purjevenettä pitää tarkastella kaikkialta pitkin purjehduskautta ja vaihtaa kuluvat osat ennen kuin ne hajoavat vesillä :-)
tvkalvas
Posts: 42
Joined: Tue 18.8.2020 08.44

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Post by tvkalvas »

Väistämättä tämäkin komplikaatio muistuttaa siitä, miksi dyneeman käyttö näissä on voittajaratkaisu! Itse tein rikin kunnostuksen kohdalla sen ratkaisun, että korvasin koko takastaagin dyneemalla (5mm Gleistein Dynaone). Samaan tapaan kuin sinun kuvissasi dyneema on kahdessa osassa. Ylempi on kiinteästi (sakkelilla) kiinni maston topissa ja hekin pyörällä oleva dyneema liittyy ylempään köyteen sakkelin avulla. Näin systeemi on helposti purettavissa talvisäilytystä varten.

Ainoa haaste dyneemassa on, että hekkipyörässä ei saa olla teräviä reunoja, jotka voisivat leikata dyneeman poikki. Alkuperäisen akselin läpi poratun reiän sijasta minulla on nyt tuollainen alumiinista tehty kartio, josta dyneemaköysi tulee läpi. Kartion läpivientireikä on dremelöity pyöreäksi. Dyneemassa on solmu akselin sisällä.
20210920_180145.jpg
Taneli Kalvas, FIN-540, s/y Lumina
Post Reply