Page 1 of 1

Hydrospeed/Finnhals

Posted: Thu 16.9.2010 15.00
by Seilori
Terve,

Olen harkitsemassa H-veneen ostoa. Hydrospeedillä on netin keskustelupalstojen mukaan huono maine. Myöhemmin Hydrospeed sai ymmärtääkseni Elvtrömin muotit ja muutti nimensä Finnhalsiksi. Onko Finnhalsin veneistä mielipiteitä?

Kiitos avusta!

/D

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Fri 17.9.2010 08.28
by 306
Seilori wrote:Terve,
Onko Finnhalsin veneistä mielipiteitä?

Kiitos avusta!

/D
Tämä nyt ei ole oikein edes mielipide vaan hiukan huhupuheita ja historiaa:

Eli Hydrospeed teki H-veneitä 70-luvun lopulta n.vuoteen 80. Finnhalls osti heiltä lisenssin ja teki veneitä 81-82 eli toiminta ei oikein päässyt alkua pitemmälle. Tämä varmaan johtui siitä, että vientivetoiset H-venetuotannon "buumivuodet" oli 80-luvun alkuun tullessa jo ohi ja tuotanto alkoi rauhoittua Arteknon ja Botnian väliseksi kun "kultaa vuolevat" yritykset alkoivat karsiutua pois.

Itse Hydrospeedin veneistä on seurassani kahdenlaisia kokemuksia; toinen kaveri oli kisaillut Arteknollaan seurakaverinsa Hydrospeedia vastaan kovemmassa tuulessa ja pessyt tämän selkeästi. Hydron masto ei ollut kertakaikkiaan kunnossa, kovan tuulen säädössä (päävantit kireämmällä kun alavantit) maston pitäisi olla havaittava kaari jo ilman takastaagin kiristämistäkin vaan veneen ohuiden kylkien antasessa periksi masto veti itsensä suoraksi eikä säädöistä tullut mitään. Tämä siis se nk. kylkien painuminen kuopalle. Hydron rungon sanotaan olevan laminoitu löysemmäksi kyljistä.

Vaan toinen seurakaveri käytti venettään retkeilyyn suunnilleen vuosikymmenen ajan ja tykkäsi että ihan hyvä vene se oli.

Nyt nettiveneessä myynnissä olevaa Hydrospeedia täytyy siis katella hiukan kriittisessä valossa. Vene voi hyvinkin olla kelpo yksilö kun hintakin antaa olettaa että se todella on tiptop. Vertailu muihin on kuitenkin hyvä muistaa ja ainakin tiedustella myyjältä miten on itse kovassa tuulessa pärjännyt. Sen sijaan jos jossain myydään Hydroa halvalla niin nämä edelliset huomioonottaen se voi olla omaan käyttöön ihan hyvä vaikka ei parhaassa trimmissä olekaan. Silloin on vaan syytä välttää kovaa tuulta niin ei tule vaaratilanteita rajusti venettä vääntävien purjeiden vuoksi.

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Fri 17.9.2010 09.51
by Lauri
En osaa ottaa suoraan kantaa Hydrospeedin tai Finnhalsin maineeseen (kun ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta), mutta muistutan, että näissäkin laatuasioissa kaikki on suhteellista. On hyvin mahdollista että jonkun H-veneitä valmistaneen yrityksen veneet voivat olla luokan sisäisessä vertailussa huonommassa maineessa, mutta kaikkiin saman ikäluokan veneisiin verrattuna silti reilusti keskiarvon paremmalla puolella.

H-vene on poikkeuksellinen siitä, että vertailu eri veneyksilöiden ja H:n valmistajien välillä on joskus ollut aika armotonta luokan sisällä. Eihän sellainen ole edes mahdollista muissa malleissa, joilla on ollut vain yksi valmistaja; sellaisten kanssa päädytään aina vertaamaan "niputetusti" venetyyppiä ja valmistuksen laatua toisiin venetyyppeihin ja -valmistajiin.

Pitää myös muistaa, että H-veneen luokkasäännöt säätelevät rungon rakennetta ja materiaalien määrää varsin tarkkaan. Tämäkin on poikkeuksellista, jos ajatellaan muitakin n. 30 vuotta sitten valmistettuja veneitä. Niissä esiintyy kaikenlaisia tapauksia, joku veistämö voi olla tehnyt tuotteensa hyvin, toinen niin ohuilla materiaalivalinnoilla kun on kehdannut kustannuksia säästäessään. Ja noissa muissa samanikäisissä venemalleissa ollaan lähinnä huhujen ja oletuksien varassa siitä miten se veneen runko on tehty. Hydrospeedin ja Finnhalsin H-veneet lienevät kuitenkin kaikki luokkasääntöjen mukaisia, joten voidaan tietää että niissä on se sama määrä materiaalia kuin muissakin H-veneissä. Eikä sitä luokkasääntöjen määräämää runkorakennetta ole pahemmin kutsuttu alimitoitetuksi.. on tietysti totta, että laminointiprosessi voidaan tehdä sekä hyvin että huonosti (jolloin mm. samasta lasikuidun määrästä saadaan tehtyä jäykkiä ja ei íhan niin jäykkiä runkoja), mutta ellei ole ollut valmistajien välistä kilpailua ollenkaan, niin lopputulos voidaan suunnilleen arvata.

Eri asia on tietysti se, jos joissakin rakenteissa mitä luokkasääntö ei määrää olisi suuria eroja. Tai sellaisia juttuja, jotka eivät muuten miellytä (ja erojahan on mm. sisustuksessa)...ja eikös meillä ollut joskus joku pitkähkö ketju kölipulteista, olikos niissäkin valmistajakohtaisia eroja?

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Fri 17.9.2010 10.54
by 306
Lauri wrote:En osaa ottaa suoraan kantaa Hydrospeedin tai Finnhalsin maineeseen (...
Tarkennettakoot vielä itseltäkin, että myytävänä olevat Hydrot voi olla ihan kelpo yksilöitä eikä niiden myyjät mitään lurjuksia ole (esim. seurakaverini myydessään venettään jokunen vuosi sitten). Hydrospeedin lerppu maine voi olla yksittäistapauksista johtuvaa kuumien kisavuosien huhuilua samaan tapaan kun kaikki nykybavariat on muka maanantaisin valmistettu. Hydrojen hinnat aikanaan olivat Arteknon luokkaa (kts. hWiki-yleistä h-veneistä-artikkeleita H-veneistä ja juttu H-veneen ostamisesta n. vuodelta 80) ja ilmeisesti oli kovasti mukana kilpailussa. Olikohan peräti niin, että laatuveneenä tunnettu Botnia osti Hydron/Finnhalssin vanhat muotit (en muista oliko kyseessä juuri nuo Elvström-muotit) 80-luvun alun tuotantoonsa..?

Joka tapauksessa kilpaveneeksi tilattujen "Racing-H-veneiden" valmistus tähtäsi mahdollisimman lähelle minimipainoa n. 1450kg jota ei saanut alittaa ja tämä "tuotekehittelykin" on saattanut johtaa rohkeisiin ratkaisuihin rungoissa. Botnia kehitti runkoa tuohon suuntaan jäykistyksistä tinkimättä ja olikin menestynein kilpa-H vuosien ajan ja hyvässä maineessa edelleen. Ajan nyrkkisääntö kuitenkin neuvoi valitsemaan mieluummin tukevasti laminoidun kun kilpuripainoisen veneen pitemmän päälle.

No, semmoista valistuneiden arvausten värittämää historiikkia. Silti neuvoisin kysymään myyjältä miten tämä Hydro-maineeseen suhtautuu ja onko säädöissä ollut jotain erikoista. Vene olisi hyvä nähdä vielä vedessä ja katsoa, että terve "bonga" mastosta näkyy (maston nk. prebend, jossa masto kaartuu hieman taaksepäin). Mikäli masto on tikkusuora, on vantit löysällä, alavantit liian kireällä päävantteihin nähden tai sitten kyljissä näkyy varoittava lommo vanttien alapuolella.

Sama pätee muihinkin valmistajiin tai sitten vika voi olla myös itse maston säätäjässä nimim. vasta eilen omaa mastoa kokeneen kaverin kanssa säädelleenä. Koko kesän seilailin liian kireillä alavanteilla ja eihän siinä tullut luovimisesta mitään kun takastaagin työläs kiristely väänsi vaan maston huippua. Meinasin jo laittaa koko taljan vinssin jatkeeksi ennenkun älysin kysyä muilta.. Onneksi mitään ei sentään hajonnut! :oops:

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Mon 20.9.2010 14.17
by FIN-590
Vielä tähän muutama kommentti; Vanhemmista Hydrospeedeistä ei minulla ole mitäään kokemuksia, mutta uudemmista Finnhalls veneistä (-78 eteenpäin) jonkinverran. Olin nuorena poikana 70-luvun lopulla eri veneissä gastina, ja silloin laituriparlamentin käsitys oli että alun Elvström-veneet, ja myöhemmin myös samalle muotille tehdyt Finnhallsit olivat jäykkärunkoisia nopeita veneitä,mm sen ajan H-venetähti Masa Rouhiainen kilpaili Finnhalls veneellä.(ilmenee myös siitä H-veneen ostamisesta kertovassa artikkelissa vuodelta -78)
Tänä keväänä kun 28 vuoden tauon jälkeen päätin palata H-venepurjehtijaksi, niin kävin ainakin 10 käytettyä katsomassa.Lopulta päädyin kahteen veneeseen, jotka sattumalta olivat kummatkin Finnhallsin valmistamia, vm -79 ja -80.Sen vanhemman ostin kun pohja, purjeet ja varusteet paremmat.Mastokin taittuu mielestäni niinkuin pitää.Ja H-veneen pitää olla valkoinen......
Tein myös loppukesästä pidemmän siirtopurjehduksen Arteknon veneellä vm 76, joten sai vähän vertailla - ainoa ero veneissä on oikeastaan sisäkouri, joka Finnhallsissa on umpinaisempi - luukut punkkien alla tosi pienet, joka retkikäytössä vähän hankalaa. Liekö tällä tavoiteltu jäykkyyttä?
Kevään ostokierroksen perusteella ei vanhasssa H-veneessä valmistajalla suurtakaan merkitystä,(säännöt niin tarkat että aika tasalaatuista kamaa) vaan se miten sitä on pidettu ja missä kunnossa riki ja varusteet ovat.

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Mon 20.9.2010 14.39
by 306
FIN-590 wrote:Vielä tähän muutama kommentti; Vanhemmista Hydrospeedeistä ei minulla ole mitäään kokemuksia, mutta uudemmista Finnhalls veneistä (-78 eteenpäin) jonkinverran.
Kiitokset tarkennuksista, luulo kun ei ole tiedon väärti.

Vene-lehden artikkelista ja kokemuksistasi voisi päätellä, että Hydrospeediltä lisenssin ja Elvströmiltä muotit hankkinut Finnhalls tähtäsi kuitenkin korkealuokkaisiin veneisiin joskaan markkinointi ei oikein lyönyt läpi kun toimintaa oli vain nuo pari vuotta.

Seilasiko Masa nimenomaan Hydrospeedillä vai Finnhallsilla? Kaverin menestysrosterista voisi päätellä että jokin täytyi olla veneissäkin kohdillaan.

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Wed 22.9.2010 10.13
by Lauri
FIN-590 wrote: Tänä keväänä kun 28 vuoden tauon jälkeen päätin palata H-venepurjehtijaksi,
Mukavaa että täällä on muitakin kuin minä jotka ovat tehneet paluun H-veneeseen. Vai pitäisikö sanoa, että jälleen yksi...?

Kyllähän sekin kertoo aika paljon H:n purjehduksellisista ominaisuuksista, että luokka vetää puoleensa kokeneempia purjehtijoita isommista veneistä (myös sellaisia, jotka vain retkeilevät sillä eivätkä kilpailuista välitä), ja olenpa kuullut sellaisestakin tapaukssta, missä samalla omistajalla oli iso asuttava vene lomailua varten ja ohessa H purjehtimista varten. Harvassa ovat toiset veneluokat, joissa yhdistyisi samanlainen purjehduslähtöinen monikäyttöisyys.

Wikissä oleva "aloittelijan veneet" on ehkä vähän liikaa painottunut antamaan kuvaa, että H olisi vain aloittelijoiden vene (alkaen ensimmäisestä kappaleesta, jossa sitä kutsutaan "ensivenetyypiksi") Jääkö tuollaisen lukemisesta jotenkin alitajuntaan, että "My First Sailingboat"-vaiheen jälkeen pitäisi siirtyä johonkin suurempaan, koska vain pitää siirtyä suurempaan?

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Wed 22.9.2010 10.28
by 306
Lauri wrote:
FIN-590 wrote: Tänä keväänä kun 28 vuoden tauon jälkeen päätin palata H-venepurjehtijaksi,
Mukavaa että täällä on muitakin kuin minä jotka ovat tehneet paluun H-veneeseen. Vai pitäisikö sanoa, että jälleen yksi...?
---
Wikissä oleva "aloittelijan veneet" on ehkä vähän liikaa painottunut antamaan kuvaa, että H olisi vain aloittelijoiden vene (alkaen ensimmäisestä kappaleesta, jossa sitä kutsutaan "ensivenetyypiksi") Jääkö tuollaisen lukemisesta jotenkin alitajuntaan, että "My First Sailingboat"-vaiheen jälkeen pitäisi siirtyä johonkin suurempaan, koska vain pitää siirtyä suurempaan?
Noita juttuja on mukava lukea, miksei myös sitä, että H kelpaa ensipurjeveneeksi myös vanhemmalla iällä. Itse en koe olevani mitenkään yli-ikäinen H:lle ja kesän mittaan on tullut vastaan paljon "aikuista" väkeä jotka nauttivat veneen yksinkertaisuudesta ja "paineettomuudesta". Jos veneessä on kiinni 300k€ niin vika on vähän sama kun Merikarhujen satamissa; "pakkohan" maksettuja etuja on käyttää vaikka ei aina ehtisikään. Edullista venettä voi käyttää kun huvittaa ja paras mielihän siitä jää. Ongelmaksi tosin muodostuu helposti se vanha viisaus, että hyvällä veneellä seilatessa kaikki paitsi purjehdus alkaa tuntua turhalta.. ;)

Aika ajoin toki tulee vastaan "junioiri-ikäisiä" H-venekuntia ja päällimmäinen ajatus usein on, että osaavatkohan he varmasti arvostaa venettään riittävästi. Jos eivät vielä, niin varmasti jatkossa. Sanotaan, että isomman H:n ominaisuuksilla varustetun veneen hintalappu on jo sadoissa tuhansissa ja uskon sen pitävän paikkansa.

Toissapäivänä pidettiin veljen kanssa "spinnukoulu". Veljellä on iso tilavene ja on pohtinut spinnun hankkimista vaan eipä yli 40-jalkaisessa semmoista parane opetella ennenkun on jonkinmoinen mielikuva mistä on kyse. Masto oli viimein paremmassa vireessä ja jo loivalla kryssillä nopeus pompotti siinä 6kn nurkilla. Spinnupuoli meni samoilla nopeuksilla ja helpolla käsittelyllä. Edelleenkään ei ollut kaipuuta "tuoreempiin konstruktioihin".

H-35:ia tuli tosin nettiveneessä käytyä katsomassa noin muodon vuoksi. Ehkä pitemmillä reissuilla lisätila olisi paikallaan mutta sulavista linjoista en menisi luopumaan. Niitä tosin saa enää vaan käytettyjen osastolta. Kroisoksena voisi tommonen kahden veneen politiikka olla ihan toimiva mikäli tässä alkaa perhettä kertymään. Lomalla tommonen H-35 esim. saaristomerellä (vaikka kimppaveneenä) ja lopun aikaa "kunnon H" täällä kotisatamassa ettei elämä mene liian monimutkaiseksi.. ;)

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Tue 9.6.2015 00.20
by Kaiku
Tietääkö kukaan, missä 70-luvulla Hydrospeed valmisti h-veneitä?

Re: Hydrospeed/Finnhals

Posted: Tue 9.6.2015 09.35
by 306
Kaiku wrote:Tietääkö kukaan, missä 70-luvulla Hydrospeed valmisti h-veneitä?
Hydrospeed-Finnhalls oli Inkoossa. Historia-sivulla hiukan asiaa ja Ilpo Kauhasen kirjassakin taisi olla jotain.