Moottoritelineen pyörät hukassa

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Moottoritelineen pyörät hukassa

Post by 4xS »

Artekno 85:ssä olevan moottoritelineen liukukelkan pyörät ovat kateissa.
1 alkuperäinen nailoninen rulla on jäljellä, mutta 3 puuttuu.
Onko jollain tietoa mistä tai miten virittelemällä rullat saisi?
Rulla d=26 mm, h=15 mm, reikä d=9 mm, syvennys prikkaa varten.
Heikki
Posts: 29
Joined: Thu 15.3.2007 09.17
Location: Helsinki/Laru

Re: Moottoritelineen pyörät hukassa

Post by Heikki »

4xS wrote:Artekno 85:ssä olevan moottoritelineen liukukelkan pyörät ovat kateissa.
1 alkuperäinen nailoninen rulla on jäljellä, mutta 3 puuttuu.
Onko jollain tietoa mistä tai miten virittelemällä rullat saisi?
Rulla d=26 mm, h=15 mm, reikä d=9 mm, syvennys prikkaa varten.
Tässä ketjussa hfoorumi/viewtopic.php?t=146&highlight=kelkka nimimerkki 239 mainitsee tehneensä uudet rullat itse.

239: "Veneen ostaessani kelkassa ei ollut rullia lainkaan, joten hain Etolasta pätkän 20 millistä nylontankoa, josta sahasin ja porasin sopivat rullat."
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Teetin talvella uuden kelkan, siihen tehtiin pyörät 25mm laakerinailontangosta sorvaamalla. Jos oikein tarkasti porailee, niin sen reiän voi saada keskelle ilman sorviakin ja tavallinen saha katkaisee kyllä sitä nailonia. Jiirisaha on tietysti suositeltava, että tulee reunat suoraan. Eikä se tanko ole mitään mahdottoman kallistakaan tavaraa, joten on aika helppoa ja halpaa niiden pyörien tekeminen jos yhtään pysyy työkalut kädessä.
hoopo
Posts: 29
Joined: Mon 14.5.2007 14.30

Ei nailonia!

Post by hoopo »

Ei kannata ainakaan nailonista valmistaa niitä rullia, sillä se ei kestä vettä (turpoaa ja pehmenee).

Kannattaa jutustella asiantuntijan kanssa muovilaatua valitessa, ja ostaa sekä veden että liuottimet kestävää muovilaatua, niin ei tarvi joka vuosi olla niitä uusimassa. Niissä on myös enemmän ja vähemmän UV-valoa kestäviä laatuja. Myös kulutuskestävyydessä ja kitkassa on eroja.

Rullat saa tehtyä sorvaamalla tai tarkasti hyvällä pylväsporakoneella poraamalla reiän pyöreästä tangosta leikattuun palaseen.

Samalla kun rullia uusii, kannattaa myös tarkistaa että kiskot ovat suorassa/samansuuntaiset ja vakioleveydellä, sillä lähes varmasti on tukitangot ajan saatossa jonkin verran vääntyneet, jolloin hyvätkin rullat ahdistaa kiskoilla.
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

Käväse hakemassa tampereen etrasta pom tankoa se ei turpoa ja kestää hyvin.
Post Reply