Artekno 85:ssä olevan moottoritelineen liukukelkan pyörät ovat kateissa.
1 alkuperäinen nailoninen rulla on jäljellä, mutta 3 puuttuu.
Onko jollain tietoa mistä tai miten virittelemällä rullat saisi?
Rulla d=26 mm, h=15 mm, reikä d=9 mm, syvennys prikkaa varten.
Moottoritelineen pyörät hukassa
Moderator: Kristian
Re: Moottoritelineen pyörät hukassa
Tässä ketjussa hfoorumi/viewtopic.php?t=146&highlight=kelkka nimimerkki 239 mainitsee tehneensä uudet rullat itse.4xS wrote:Artekno 85:ssä olevan moottoritelineen liukukelkan pyörät ovat kateissa.
1 alkuperäinen nailoninen rulla on jäljellä, mutta 3 puuttuu.
Onko jollain tietoa mistä tai miten virittelemällä rullat saisi?
Rulla d=26 mm, h=15 mm, reikä d=9 mm, syvennys prikkaa varten.
239: "Veneen ostaessani kelkassa ei ollut rullia lainkaan, joten hain Etolasta pätkän 20 millistä nylontankoa, josta sahasin ja porasin sopivat rullat."
Teetin talvella uuden kelkan, siihen tehtiin pyörät 25mm laakerinailontangosta sorvaamalla. Jos oikein tarkasti porailee, niin sen reiän voi saada keskelle ilman sorviakin ja tavallinen saha katkaisee kyllä sitä nailonia. Jiirisaha on tietysti suositeltava, että tulee reunat suoraan. Eikä se tanko ole mitään mahdottoman kallistakaan tavaraa, joten on aika helppoa ja halpaa niiden pyörien tekeminen jos yhtään pysyy työkalut kädessä.
Ei nailonia!
Ei kannata ainakaan nailonista valmistaa niitä rullia, sillä se ei kestä vettä (turpoaa ja pehmenee).
Kannattaa jutustella asiantuntijan kanssa muovilaatua valitessa, ja ostaa sekä veden että liuottimet kestävää muovilaatua, niin ei tarvi joka vuosi olla niitä uusimassa. Niissä on myös enemmän ja vähemmän UV-valoa kestäviä laatuja. Myös kulutuskestävyydessä ja kitkassa on eroja.
Rullat saa tehtyä sorvaamalla tai tarkasti hyvällä pylväsporakoneella poraamalla reiän pyöreästä tangosta leikattuun palaseen.
Samalla kun rullia uusii, kannattaa myös tarkistaa että kiskot ovat suorassa/samansuuntaiset ja vakioleveydellä, sillä lähes varmasti on tukitangot ajan saatossa jonkin verran vääntyneet, jolloin hyvätkin rullat ahdistaa kiskoilla.
Kannattaa jutustella asiantuntijan kanssa muovilaatua valitessa, ja ostaa sekä veden että liuottimet kestävää muovilaatua, niin ei tarvi joka vuosi olla niitä uusimassa. Niissä on myös enemmän ja vähemmän UV-valoa kestäviä laatuja. Myös kulutuskestävyydessä ja kitkassa on eroja.
Rullat saa tehtyä sorvaamalla tai tarkasti hyvällä pylväsporakoneella poraamalla reiän pyöreästä tangosta leikattuun palaseen.
Samalla kun rullia uusii, kannattaa myös tarkistaa että kiskot ovat suorassa/samansuuntaiset ja vakioleveydellä, sillä lähes varmasti on tukitangot ajan saatossa jonkin verran vääntyneet, jolloin hyvätkin rullat ahdistaa kiskoilla.