Ikkunoiden vaihdosta

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Valvoja: Kristian

ViestiKirjoittaja Lauri » Ma 14.4.2008 18.49

Ei huolta jos laitat polykarbonaattia. Kestävyyden puolesta voit vaikka kääriä sen rullalle eikä hajoa. On myös sen verran joustavaa tavaraa, ettei h-veneen sivuikkunan kokoisissa ja muotoisissa kappaleissa ole mitään ongelmaa. Polykarbonaattia on muistaakseni myös jotakin pintakarkaistua laatua, sekin taipuu sopivasti.

Pienen palan sellaista olen saanut joskus halkeamaan taivuttamalla suunnilleen kaksinkerroin ja siinäkin oli reunat rosoiset sahauksen jäljiltä, joten halkeama varmaankin syntyi kun oli sopiva lähtöpaikka jo olemassa. niistä ikkunoista reunat hiotaan tietenkin sileiksi, joten ei ole riskiä senkään suhteen.

Polykarbonaatti taitaa muutenkin olla kylmämuovattavaa, akryyli on se jota pitäisi lämmitellä. Ts. polykarbonaatista voi vaikka tehdä 90 asteen kulmapaloja ruuvipenkissä taivuttamalla kylmiltään. Tarkan kulman aikaansaanti on kyllä vaikeaa.

Edelliseen veneeseen laitoin sivuikkunat 5mm polykarbonaatista, joku sellainen 5 tai 6 mm on varmaankin ok.

Edit: Siis mitään esitaivutuksia ei tarvita H:n ikkunoiden kaarevuudelle. Ruuvipenkkiä voit käyttää vääntämiseen kun testailet kestävyyttä hukkapaloilla tai teet jotakin muuta projektia samasta muovista.
Lauri
 
Viestit: 601
Liittynyt: Ke 4.7.2007 19.18
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Lauri » Ma 14.4.2008 20.39

En ole kokeillut tuollaista, mutta sinänsä kuulostaa ihan mahdolliselta viritykseltä. Tosin vuosien myötä on tullut opittua, että joskus tuollaiset "patenttisysteemit" ei toimikaan käytännössä, joten kannattaa suunnitella myös varajärjestely valmiiksi, jottei tarvitse sitä alkaa keksiä silloin kun sikafleksit on jo levitettynä.

Ennen sikatuubin avaamista kannattaa suojata kaikki mahdollinen lähistöltä. Pääsääntö tuntuu olevan, että sika tarttuu ihan kaikkeen, myös sinne minne sen ei ollut tarkoitus päätyäkään, eikä sitä pois tahdo saada millään vääristä paikoista. Mm. t-paitaan tullut sikaflex-tahra kestää pitempään pesua+kulutusta kuin itse paita, kokemusta on :)

Niissä muovilevyissä on suojamuovit molemmilla puolilla. Ulkopuoli kannattaa tietenkin jättää paikalleen ihan loppuun asti (helpottaa kummasti sikaroiskeiden poistoa, jos ne on suojamuovissa eikä ikkunassa) ja sisäpuolellakin kannattaa pitää muovia paikallaan niin paljon kuin mahdollista.

Onko noissa uusissa kansissa huullos, johon ikkunalevy upotetaan?
Lauri
 
Viestit: 601
Liittynyt: Ke 4.7.2007 19.18
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja ismo » Ti 15.4.2008 09.31

ikkunoihin semmoinen sika sitten joka kestää uuveeta,tai vastaava joku muu liima.minä sain ensimmäisen kesän jälkeen vaihtaa liimat kun vuosivat.ei ollut kivaa tehdä samaa remonttia uudestaan :x
ismo
 
Viestit: 19
Liittynyt: To 12.4.2007 10.20

Saako Sikalla kiinnitettyä ikkunaa millään irti?

ViestiKirjoittaja L464 » Ma 2.3.2009 14.39

Tässä ikkunaremonttia suunnitellessa tuli venekunnallemme mieleen, saako Sikalla kiinnittyjä akryyli-ikkunoita enää ikinä millää irti siisitisti. Totta kai tarkoituksena olisi, että ikkunat tehdään kestämään, mutta harva asennus - varsinkaan veneissä - on ikuinen.

Onko muita suositeltavia tiivistys-/kiinnitysvaihtoehtoja?
Ale
s/y Tiikerhai
Avatar
L464
 
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 2.7.2007 10.08
Paikkakunta: Nuottaniemi /EPS

Re: Saako Sikalla kiinnitettyä ikkunaa millään irti?

ViestiKirjoittaja 306 » Ma 2.3.2009 16.32

L464 kirjoitti:Tässä ikkunaremonttia suunnitellessa tuli venekunnallemme mieleen, saako Sikalla kiinnittyjä akryyli-ikkunoita enää ikinä millää irti siisitisti. Totta kai tarkoituksena olisi, että ikkunat tehdään kestämään, mutta harva asennus - varsinkaan veneissä - on ikuinen.

Onko muita suositeltavia tiivistys-/kiinnitysvaihtoehtoja?


Itsellänikin olisi ikkunoiden uusiminen listalla joten pidä ihmeessä ajan tasalla miten homma etenee.

Sika on tosiaan aika tiukkaa kamaa joten olet asian ytimessä. Tärkeintähän olisi muutenkin pitää vesi poissa ikkunan ja rungon välistä siinä missä sisätiloistakin joten oman ajatukseni mukaan tärkeintä on tiivistää ikkunan reunat.

Monissa ohjeissa matskua laitetaan pitkin poikin. Oma pleksi-ikkunani on kiinni tasaisesti ruuvattuna reunoiltaan joten keskitetysti reunalta liimaaminen voisi onnistuakin. Tosin siinäkin on silikonia (läpinäkyvää kamaa) myös sisäaukon reunoilla. Ajatuksena on, että olisi mahdollista nähdä mikäli ikkunan alle alkaa vesi lorista ja korjata "ensitilassa".

Venemestarissa (muistaakseni) oli juttua viime keväänä läpivientien yhteydessä, että kiinnitys olisi hyvä tehdä sillä matskulla millä se on ennenkin tehty. Silikoni tarttuu kuulemma paremmin pintaan jossa on ollut silikonia kun Sikaflex jne.

http://www.venemestari.fi/artikkeli_detail.html?id=778
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja kuustu63 » Ti 3.3.2009 20.31

Täällä sama juttu. Itselläni oli alkuperäiset lasit vielä paikallaan. Yritin ottaa ne siististi irti, mutta tulivat noin 6 palana :D Ei se akryyli hirveän kestävää vanhana ole. Nyt olen ostanut lasiksi UV-suojattua tummaa polykarbonaattia, mikä vaikuttaa todella hyvältä. Nyt olisi kiinnityksen paikka. Kuinkas tämän kiinnityksen kanssa menetellään? Lasikuidun ja polykarbonaatin väliin eräs "asiantuntija" suositteli UV suojattua sikaa. Tarttuuko ruuvi pelkästään veneen sisällä olevaan listaan vai tarttuuko se myös veneen lasikuituun? Harjoittelin yhdellä ruuvilla teaklistan vanhaan reikään mutta ruuvi ei uponnut siihen pysyvästi:( Nyt mietin josko ostaisin pidemmät ruuvit ja ruuvaisin listojen läpi ja hioisin tasaiseksi ja sen jälkeen paklaus ja tumma lakka. Olisiko antaa hyviä neuvoja?
kuustu63
 
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 9.9.2008 22.00
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja 306 » Ti 3.3.2009 21.11

kuustu63 kirjoitti: Nyt olisi kiinnityksen paikka. Kuinkas tämän kiinnityksen kanssa menetellään? Lasikuidun ja polykarbonaatin väliin eräs "asiantuntija" suositteli UV suojattua sikaa. Tarttuuko ruuvi pelkästään veneen sisällä olevaan listaan vai tarttuuko se myös veneen lasikuituun? Harjoittelin yhdellä ruuvilla teaklistan vanhaan reikään mutta ruuvi ei uponnut siihen pysyvästi:( Nyt mietin josko ostaisin pidemmät ruuvit ja ruuvaisin listojen läpi ja hioisin tasaiseksi ja sen jälkeen paklaus ja tumma lakka. Olisiko antaa hyviä neuvoja?


Ainakin kannattaa katsoa tuon wiki-sivumme linkki fe83-sivuille jossa tämä prokkis on selitetty hienosti:

http://www.h-vene.net/hwiki/Ikkunoiden_huolto

Tuo teak-listajuttu kuulostaa harmilliselta takaiskulta. Mahtaako olla vastaavaa hyötyä vaihtaa listat puolelta toiselle..?
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja Lauri » Ti 3.3.2009 21.45

kuustu63 kirjoitti: Tarttuuko ruuvi pelkästään veneen sisällä olevaan listaan vai tarttuuko se myös veneen lasikuituun? Harjoittelin yhdellä ruuvilla teaklistan vanhaan reikään mutta ruuvi ei uponnut siihen pysyvästi:( Nyt mietin josko ostaisin pidemmät ruuvit ja ruuvaisin listojen läpi ja hioisin tasaiseksi ja sen jälkeen paklaus ja tumma lakka. Olisiko antaa hyviä neuvoja?


Ruuvit tarttuvat kyllä lasikuituun. Tässä tapauksessa ne nimenomaan pitääkin saada tarttumaan siihen lasikuituun. Jalopuulistaan on turha yrittää, varsinkin jos ne toisaan on tiikkiä. Vika on lähinnä puun määrässä eikä lajissa, ei sellainen pieni lista kestä ikkunoiden ruuveista aiheutuvaa vetoa kunnolla (tiikkiin ruuvaaminen on muutenkin erilaista kuin näihin kotoisiin puulajeihin: Ruuville täytyy porata täsmälleen oikean kokoinen reikä, muuten se tiikki halkeaa - "nimim. kantapään kautta harjoitellut")

Lasikuituun ruuvien kiertäminen onnistuu siis ihan hyvin, kunhan a) kiristää sopivasti eikä yli (ettei ruuvi ala toimia porana ja vääntää reikää suuremmaksi) ja b) huomioi sen, ettei sitä ruuvia voi montaa kertaa irroittaa ja kiinnittää, joka irroituksella se reikä tuppaa suurenemaan vähän .

Suosittelen menemään ruuviliikkeeseen ja ostamaan leveämmät ruuvit eikä pitempiä. Eli suurempi halkaisija, niin taas pysyy. Ja ne puulistat kannattaa jättää vain peitelistoiksi.

PS. minneköhän keskustelun alku on kadonnut. Joku lienee poistanut viestit tai koko tunnuksen joka aloitti keskustelun?
Lauri
 
Viestit: 601
Liittynyt: Ke 4.7.2007 19.18
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja 306 » La 14.3.2009 00.48

kuustu63 kirjoitti:Tarttuuko ruuvi pelkästään veneen sisällä olevaan listaan vai tarttuuko se myös veneen lasikuituun? Harjoittelin yhdellä ruuvilla teaklistan vanhaan reikään mutta ruuvi ei uponnut siihen pysyvästi:( Nyt mietin josko ostaisin pidemmät ruuvit ja ruuvaisin listojen läpi ja hioisin tasaiseksi ja sen jälkeen paklaus ja tumma lakka. Olisiko antaa hyviä neuvoja?


Irroittelin omat ikkunani ja huomasin, että ainakin omassa Arteknossani ulkoruuvit tulevat sisälle listaan saakka. Hyvin se kiinni tuntui pysyvän joskin kiinni laittaessani taidan hieman auttaa esim. sillä UV-silikonilla.

Minkänimistä/tyyppistä polykarbonaattia ostit? Minulle tarjottiin seuraavaa speksausta:

Hyvin haalea savunharmaa (Colorado UV 133) Foiltekista Vantaalta. Etolan (joka on kumma kyllä ilmeisesti emoyhtiö?) listahinnat jäivät kun nalli kalliolle jo tässäkin, onko muilla vielä parempia apajia tiedossa?

Savunharmaa olisi oma valintani. Huolena olisi tuo "haaleus" eli onko sävy tarpeeksi tumma.

Pohdiskelin Polykarbonaatin ja akryylin välillä mutta koska (toistaiseksi) tarkoitus olisi saada ikkunat aikaan omilla veistotaidoilla niin akryyli hauraampana suositeltiin jättämään väliin, olisihan tarkoitus laittaa ikkuna ruuvein kiinni kuten se oli ollutkin mikä tarkoittaa melkoisen reikämäärän porailua. Polykarbonaatti ei kuitenkaan kestä liuottimia yhtä hyvin(?). Hieman myös huolettaa ettei joustavampi PC aaltoile rumasti ruuveilla kiinnitettäessä..?

Hintaeron huomasin loppujen lopuksi vähäiseksi, PC:ta ei kuitenkaan saa ihan oikean paksuisena (6mm) mikä ei kai sitten haittaa..? Onko kokemuksia puolesta tai vastaan ikkunoita veistäessä/asentaessa/käyttäessä/huoltaessa?
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja kuustu63 » Su 15.3.2009 12.10

306 kirjoitti:
kuustu63 kirjoitti:Tarttuuko ruuvi pelkästään veneen sisällä olevaan listaan vai tarttuuko se myös veneen lasikuituun? Harjoittelin yhdellä ruuvilla teaklistan vanhaan reikään mutta ruuvi ei uponnut siihen pysyvästi:( Nyt mietin josko ostaisin pidemmät ruuvit ja ruuvaisin listojen läpi ja hioisin tasaiseksi ja sen jälkeen paklaus ja tumma lakka. Olisiko antaa hyviä neuvoja?


Irroittelin omat ikkunani ja huomasin, että ainakin omassa Arteknossani ulkoruuvit tulevat sisälle listaan saakka. Hyvin se kiinni tuntui pysyvän joskin kiinni laittaessani taidan hieman auttaa esim. sillä UV-silikonilla.

Minkänimistä/tyyppistä polykarbonaattia ostit? Minulle tarjottiin seuraavaa speksausta:

Hyvin haalea savunharmaa (Colorado UV 133) Foiltekista Vantaalta. Etolan (joka on kumma kyllä ilmeisesti emoyhtiö?) listahinnat jäivät kun nalli kalliolle jo tässäkin, onko muilla vielä parempia apajia tiedossa?

Savunharmaa olisi oma valintani. Huolena olisi tuo "haaleus" eli onko sävy tarpeeksi tumma.

Pohdiskelin Polykarbonaatin ja akryylin välillä mutta koska (toistaiseksi) tarkoitus olisi saada ikkunat aikaan omilla veistotaidoilla niin akryyli hauraampana suositeltiin jättämään väliin, olisihan tarkoitus laittaa ikkuna ruuvein kiinni kuten se oli ollutkin mikä tarkoittaa melkoisen reikämäärän porailua. Polykarbonaatti ei kuitenkaan kestä liuottimia yhtä hyvin(?). Hieman myös huolettaa ettei joustavampi PC aaltoile rumasti ruuveilla kiinnitettäessä..?

Hintaeron huomasin loppujen lopuksi vähäiseksi, PC:ta ei kuitenkaan saa ihan oikean paksuisena (6mm) mikä ei kai sitten haittaa..? Onko kokemuksia puolesta tai vastaan ikkunoita veistäessä/asentaessa/käyttäessä/huoltaessa?



Itse tilasin savun värisen polykarbonaatti levyn Kurikasta eräältä autofiksaajalta. Lasit tulivat maksamaan noin 100€. En sitten kysellyt muualta, mutta mielestäni tuo oli ihan käypä hinta. Lasi oli hieman liian vaalea, joten lasista näkyy aika hyvin läpi:( Aion kuitenkin tehdä ikkunoihin verhot, joten vaalea sävy ei sinänsä haittaa. Itselläni tuli pieniä mokia tehdessäni laseja. Kuviosahalla sahatessa jälki ei ollut aivan suoraan, mutta tulos oli vähinttänkin tyydyttävä. Ikkunoiden reunojen jyrsintä ei ollut tasainen joka kohdasta koska sahaus ei ollut aivan suora, mutta jälleen kerran tulos oli tyydyttävä. Koitin ruuvata vanhoilla ruuveilla ikkunaa kiinni, mutta se ei onnistunut koska reijät olivat suurentuneet ikkunan reikiä tehdessä.:/ Hain ruuvit Vaasan ruuvikaupasta 80kpl hintaan 23€, ilman alennuksia 37€, eli melko kallista:)

Perjantaina oli asennuksen vuoro. Vähän jännitti, koska kyllä kesällä harmittaisi jos lasit ei pitäisikään vettä. Vedimme ikkunan reunaan ikkunan tiivistysteippiä, 4mm korkeaa, että saisimme kunnolla massaa väliin. Massana käytin keltaista sikaa, jota alan miehet suosittelivat. Levitin massan veneen runkoon ja sen jälkeen aloimme sovittamaan lasia. Jouduimme suurentamaan lasin reikiä että ruuveilla olisi hieman elämisen varaa. Ruuvailimme ensimmäisen lasin liian tiukalle ja se alkoi vähän aaltoilemaaan. Prkl. No setä tuli käymään veneellä, puuseppä ja ollut paljon tekemisessä massojen kanssa. Hän sanoi ettei kannata laittaa sikaa väliin ja haki omalta verstaaltaan Kiillon massaa. Selvä. Teimme sedän kanssa toisen ikkunan yhdessä ja siitä tuli hyvä. Ruuvit olivat sopivan kireällä eikä lasi aaltoillut. Annan massan nyt kuivaa pari viikkoa jonka jälkeen otan vesiletkun ja testaan lasien veden pitävyyttä. Jos ei pidä niin lasi irti ja uusiksi.

Vinkki:
Teippaa lasien reunat ettei massa sotke niitä, samoin kuin veneen runko. Käytä massaa paljon! Noin yksi tuubi/ ikkuna. Älä kiristä laseja runkoon asti kiinni vaan jätä massalle tilaa noin 2-3mm että lasi saa elää. Anna massan kuivaa kunnolla ja sen jälkeen vielä halutessasi kiristä ruuvit.

Innolla odotan lasien testausta.:)
kuustu63
 
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 9.9.2008 22.00
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja kuustu63 » Ma 16.3.2009 08.42

Tässä on muuten veneeni kotisivut: http://www.netikka.net/l452/
Sivut ovat vielä vaiheessa, mutta päivittelen niitä jatkuvasti.
Karu ulkoasu johtuu osaamattomuudesta ja netikan kotisivukoneen yksinkertaisuudesta.:)
kuustu63
 
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 9.9.2008 22.00
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja 306 » Ma 16.3.2009 16.47

kuustu63 kirjoitti:Tässä on muuten veneeni kotisivut: http://www.netikka.net/l452/
Sivut ovat vielä vaiheessa, mutta päivittelen niitä jatkuvasti.
Karu ulkoasu johtuu osaamattomuudesta ja netikan kotisivukoneen yksinkertaisuudesta.:)


Katohan, täälä on muitakin Latomeren seiloreita. :) Komeeta matskua noi kotisivut ja miksei venekin! Pistähän ihmeessä vene-esittely tonne wikiinkin. Samoin kokemuksia sisäverhoilun ja ikkunoiden kunnostamisesta varusteluosioon hinta-arvioineen kunhan kerkiät, tommoset sisustusniksit voi hyvinkin tulla itsellenikin ajankohtaiseksi tuossa tulevana vuonna.

Vene taitaa olla Artekno noin 70-luvun lopulta? Kovin samannäköiset detskut on sisällä kun omassanikin. Ikkunat irrotettuani ihmettelin tuota vihreää maalia ikkuna-aukkojen välissä, vissiin jonkinlainen tavaramerkki(?). Maston vanttien liittimet kannattaa tarkistaa huolella ettei siinä piile lapsuksia. Mastonjalasta päättelisin, että masto taitaa olla aika alkuperäinen. Pistän noista lisää Historia-osioon kunhan aikaiseksi saan.

Osaatkos ikkunoihin liittyen kertoa enemmän tuosta Kiillon massan ominaisuuksista? Elastista ja silikonin kaltaista kirkasta matskua arvatenkin? Pistähän tänne tai kotisivuillesi hiukan lisää kuvia tuosta PC-savunharmaa-sävystä asennettuna, taidetaan puhua samasta tuotteesta..

Sanokaas vielä te muut jotka tiedätte, että onko Akryylin sahailu, jyrsiminen ja porailu ammattimiesten hommia vai onnistuuko moinen jotenkuten amatööriltäkin?

Polykarbonaatin sävyjen vähyys saattaa johtaa siihen, että täytyy pohtia vielä Akryyliäkin. Etola ei kumma kyllä tunnusta tarjoavansa savunharmaita sävyjä PC:hen lainkaan vaikka tytäryhtiönsä niin tekeekin.
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja kuustu63 » Ma 16.3.2009 18.16

Joo, pitää yrittää laittaa se sinne vene esittely osioon. Vene on vuodelta 1976, ollu ilmeisesti kolmella omistajalla? Hyvä historia veneestä oli. Näkyi kaikki omistajat ja mittapöytäkirjat ja liuta katsastustodistuksia. Mielestäni tämä yksi iso ikkuna on hienompi kuin ne kaksi pientä ikkunaa, toki makuasioista ei voi kiistellä. Joo se vihreä läntti vähän ihmetytti kun sain vanhan lasin irti.:O Harmi kun en maalannut sitä, koska nyt se näkyy lasin läpi. Pitäisi jonkinlainen tarra kehitellä siihen eteen, koska se ei järin nätiltä näyttänyt. Itse opiskelen Vaasassa ja yritän ottaa lisäkuvia viikonloppun ja päivittelen sitten taas sivuja.

Mitä näissä maston vanttien liittimissä voi olla vikana?
Itse olen syynännyt joka paikan aika perusteellisesti läpi ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Kiillon massasta en osaa sanoa muuta kuin että on huomattavasti elastisempaa kuin sika ja suunniteltu juuri tämäntyylissin paikkoihin. Yritän ottaa viikonloppuna asiasta lisää tietoa. Laivavarustamoilta jää usein ylimääräisiä/ väärän värisiä massoja ja setä hankkii niitä sitten. En tiedä saako näitä massoja tavalllinen kuluttaja mistään?



306 kirjoitti:
kuustu63 kirjoitti:Tässä on muuten veneeni kotisivut: http://www.netikka.net/l452/
Sivut ovat vielä vaiheessa, mutta päivittelen niitä jatkuvasti.
Karu ulkoasu johtuu osaamattomuudesta ja netikan kotisivukoneen yksinkertaisuudesta.:)


Katohan, täälä on muitakin Latomeren seiloreita. :) Komeeta matskua noi kotisivut ja miksei venekin! Pistähän ihmeessä vene-esittely tonne wikiinkin. Samoin kokemuksia sisäverhoilun ja ikkunoiden kunnostamisesta varusteluosioon hinta-arvioineen kunhan kerkiät, tommoset sisustusniksit voi hyvinkin tulla itsellenikin ajankohtaiseksi tuossa tulevana vuonna.

Vene taitaa olla Artekno noin 70-luvun lopulta? Kovin samannäköiset detskut on sisällä kun omassanikin. Ikkunat irrotettuani ihmettelin tuota vihreää maalia ikkuna-aukkojen välissä, vissiin jonkinlainen tavaramerkki(?). Maston vanttien liittimet kannattaa tarkistaa huolella ettei siinä piile lapsuksia. Mastonjalasta päättelisin, että masto taitaa olla aika alkuperäinen. Pistän noista lisää Historia-osioon kunhan aikaiseksi saan.

Osaatkos ikkunoihin liittyen kertoa enemmän tuosta Kiillon massan ominaisuuksista? Elastista ja silikonin kaltaista kirkasta matskua arvatenkin? Pistähän tänne tai kotisivuillesi hiukan lisää kuvia tuosta PC-savunharmaa-sävystä asennettuna, taidetaan puhua samasta tuotteesta..

Sanokaas vielä te muut jotka tiedätte, että onko Akryylin sahailu, jyrsiminen ja porailu ammattimiesten hommia vai onnistuuko moinen jotenkuten amatööriltäkin?

Polykarbonaatin sävyjen vähyys saattaa johtaa siihen, että täytyy pohtia vielä Akryyliäkin. Etola ei kumma kyllä tunnusta tarjoavansa savunharmaita sävyjä PC:hen lainkaan vaikka tytäryhtiönsä niin tekeekin.
kuustu63
 
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 9.9.2008 22.00
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja 306 » Ma 16.3.2009 18.26

kuustu63 kirjoitti:Mitä näissä maston vanttien liittimissä voi olla vikana?
Itse olen syynännyt joka paikan aika perusteellisesti läpi ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


Ei siinä välttämättä mitään vikaa ole. Viittaan vaan semmoiseen vaiheeseen kun mastoja päivitettiin uudemmiksi veneen kehittyessä. Alun pultilla mastoon kiinnitetyistä vantesta siirryttiin ns. T-liittimiin mutta alunperin vantin koloja ei vahvistettu sisäpuolelta mikä voi olla ongelma mikäli teräs-t-palikka pullottaa matkalla ulos. Oma veneeni on -75 mutta siinä on selvästi masto vaihdettu myöhemmin ja nämä jutut on päivitetty siinä yhteydessä niinkun arvatenkin useimmissa muissakin sen ajan veneissä. Foorumilla on toinen keskustelu jossa tästä lisää.

Kiillon massasta en osaa sanoa muuta kuin että on huomattavasti elastisempaa kuin sika ja suunniteltu juuri tämäntyylissin paikkoihin. Yritän ottaa viikonloppuna asiasta lisää tietoa. Laivavarustamoilta jää usein ylimääräisiä/ väärän värisiä massoja ja setä hankkii niitä sitten. En tiedä saako näitä massoja tavalllinen kuluttaja mistään?


Jep, olisi mukava kuulla mistä matskua löytyy, jotain tommosta matskua taisi alkuperäinenkin aine välissä olla, väritöntä ja elastista.

Oliko ikkunalevyn sävy muuten paljonkin vaaleampi alkuperäiseen nähden? Nykyiset ikkunani ovat myös savunharmaat ja melko vaaleat eikä tarkoitus olisi ainakaan vaalentaa enempää..
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja kuustu63 » Ma 16.3.2009 18.53

Itselläni taisi olla alkuperäiset lasit veneessä kiinni ennen vaihtoa ja oli ne kyllä tummemmat kuin nykyiset. Esimerkiksi se vihreä läiskä ei näkyny edellisten lasien takaa.

Ainut haitta näissä Kiillon massoissa on, että niiden värit on vähän mitä sattuu, sen vuoksi edullisia ostaa. Purkissa saataa lukea että valkoinen ja sieltä tuleekin ruskeaa.:) Kirkkaana sitä ei ollut ja en tiedä onko olemassakaan.

Mutta otan vaikka kuvan tuubista ja lisäilen sen kotisivuilleni.




306 kirjoitti:
kuustu63 kirjoitti:Mitä näissä maston vanttien liittimissä voi olla vikana?
Itse olen syynännyt joka paikan aika perusteellisesti läpi ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.


Ei siinä välttämättä mitään vikaa ole. Viittaan vaan semmoiseen vaiheeseen kun mastoja päivitettiin uudemmiksi veneen kehittyessä. Alun pultilla mastoon kiinnitetyistä vantesta siirryttiin ns. T-liittimiin mutta alunperin vantin koloja ei vahvistettu sisäpuolelta mikä voi olla ongelma mikäli teräs-t-palikka pullottaa matkalla ulos. Oma veneeni on -75 mutta siinä on selvästi masto vaihdettu myöhemmin ja nämä jutut on päivitetty siinä yhteydessä niinkun arvatenkin useimmissa muissakin sen ajan veneissä. Foorumilla on toinen keskustelu jossa tästä lisää.

Kiillon massasta en osaa sanoa muuta kuin että on huomattavasti elastisempaa kuin sika ja suunniteltu juuri tämäntyylissin paikkoihin. Yritän ottaa viikonloppuna asiasta lisää tietoa. Laivavarustamoilta jää usein ylimääräisiä/ väärän värisiä massoja ja setä hankkii niitä sitten. En tiedä saako näitä massoja tavalllinen kuluttaja mistään?


Jep, olisi mukava kuulla mistä matskua löytyy, jotain tommosta matskua taisi alkuperäinenkin aine välissä olla, väritöntä ja elastista.

Oliko ikkunalevyn sävy muuten paljonkin vaaleampi alkuperäiseen nähden? Nykyiset ikkunani ovat myös savunharmaat ja melko vaaleat eikä tarkoitus olisi ainakaan vaalentaa enempää..
kuustu63
 
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 9.9.2008 22.00
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja kuustu63 » Ma 16.3.2009 18.58

Ja millähän tuonne wikiin saa tehtyä sen vene-esittelyn?
kuustu63
 
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 9.9.2008 22.00
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Lauri » Ma 16.3.2009 19.10

306 kirjoitti:Sanokaas vielä te muut jotka tiedätte, että onko Akryylin sahailu, jyrsiminen ja porailu ammattimiesten hommia vai onnistuuko moinen jotenkuten amatööriltäkin?


On se helppoa, onnistuu kyllä jos peukalo ei ole paikassa missä se tarttuu työkalujen väärään puoleen :D

Sahaaminen onnistuu melkein millä sahalla vain. Minulla on pieni vannesaha, mikä on osoittautunut kätevimmäksi, mutta myös pistosaha tai tavallinen käsisahakin toimii. Joskin viimeisimmän kanssa tulee kyllä hiki, jos meinaa ikkunat tehdä kokonaan käsin sahaamalla. Kannattaa sahata ne levyt vähän isommiksi kuin alkuperäiset ovat, ja hoitaa sitten loppumuotoilu nauhahiomakoneella.

Yksi toimiva tapa, jos vain ikkunat saa irti kokonaisena, on ruuvata vanha ikkuna kiinni siihen levymateriaaliin muutamalla ruuvilla ja sahailla ja hioa sitten reunat. Kaksinkertaine levy => ei ole ihan niin pletku työstettäessä. Vasenta ikkunaa voi käyttää oikean mallina ja päinvastoin, kunhan muistaa ensin varmistaa että ne on 100% toistensa peilikuvia (myös reiät samassa paikassa!)
Lauri
 
Viestit: 601
Liittynyt: Ke 4.7.2007 19.18
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja 306 » Ma 16.3.2009 23.44

kuustu63 kirjoitti:Ja millähän tuonne wikiin saa tehtyä sen vene-esittelyn?


Paras vinkki alkuun on http://www.h-vene.net/hwiki/Ohje:Ohje

"Vinkkejä" voi käydä vaksimassa myös valmiista esittelyistä kunhan ei mene mitään muuttelemaan, ts. painat vain selaimesta takaisin päin kun olet "muokannut" jotain valmista aihetta. Melko simppeli tämä wiki on, mitä nyt hyvä tietää sen oman logiikkansa otsikoiden ja alaotsikoiden suhteen ja miten kuvan saa ryhmiteltyä oikean kokoisena sinne minne haluaa. Esim. hWikin jutut on oiva tietolähde, miksei muutkin vene-esittelyt.
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja 306 » Ma 16.3.2009 23.47

Lauri kirjoitti:
306 kirjoitti:Sanokaas vielä te muut jotka tiedätte, että onko Akryylin sahailu, jyrsiminen ja porailu ammattimiesten hommia vai onnistuuko moinen jotenkuten amatööriltäkin?


On se helppoa, onnistuu kyllä jos peukalo ei ole paikassa missä se tarttuu työkalujen väärään puoleen :D


Joo, enhän MINÄ semmoista.. :) Viikonloppuna otin alkulöylyiksi haasteeksi hifi-henkisen akkujalustan keulapiikkiin, pitää laittaa kuvia kunhan tulee todettua että se oikeasti mahtuu sinne..

Akryylin työstö siis ei välttämättä ole ihan niin haurasta hommaa kun kaverit pelotteli? Akryylissä on yllättäen aikalailla laajempi sävyvalikoima joten vissiin pitää siihenkin tutustua. Lohkeaminen kai on kuitenkin enempi vaarana, esim. fe83:n ikkunaohjeen jyrsimiset voi olla kohtalokasta..? Mites porailu, ruuvinreikiä kun on varmaan nelisenkymmentä..?
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja Lauri » Ti 17.3.2009 00.10

306 kirjoitti:Akryylin työstö siis ei välttämättä ole ihan niin haurasta hommaa kun kaverit pelotteli? Akryylissä on yllättäen aikalailla laajempi sävyvalikoima joten vissiin pitää siihenkin tutustua. Lohkeaminen kai on kuitenkin enempi vaarana, esim. fe83:n ikkunaohjeen jyrsimiset voi olla kohtalokasta..? Mites porailu, ruuvinreikiä kun on varmaan nelisenkymmentä..?


Kyllähän sen akryylin saa lohkeamaan. Ohkaisempi lohkeaa helpommin, 2mm levyn kanssa minulla on ollut paljonkin lohkeamisongelmia. Tuollainen 6mm tai 8mm levy on jo aika vaivatonta. Toisaalta akryyliäkin on erilaisia laatuja, se kaikista halvin taisi olla myös heikointa.

Lampputien etolasta (tai etra nykyisin) sai ainakin aikaisemmin ostaa jämäpaloja erilaisia muoveja kilohinnalla. Sellaisilla paloilla voisi olla kätevää kokeilla ensin ko. materiaalin työstämistä. Minulla ei taida olla varastossa mitään tuollaista H:n ikkunan paksuista palaa nyt, muuten olisit saanut ilmaiseksi koereikien poraamista varten...
Lauri
 
Viestit: 601
Liittynyt: Ke 4.7.2007 19.18
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja 306 » Ke 1.4.2009 16.32

Lauri kirjoitti:Kyllähän sen akryylin saa lohkeamaan. Ohkaisempi lohkeaa helpommin, 2mm levyn kanssa minulla on ollut paljonkin lohkeamisongelmia. Tuollainen 6mm tai 8mm levy on jo aika vaivatonta. Toisaalta akryyliäkin on erilaisia laatuja, se kaikista halvin taisi olla myös heikointa.

Lampputien etolasta (tai etra nykyisin) sai ainakin aikaisemmin ostaa jämäpaloja erilaisia muoveja kilohinnalla. Sellaisilla paloilla voisi olla kätevää kokeilla ensin ko. materiaalin työstämistä. Minulla ei taida olla varastossa mitään tuollaista H:n ikkunan paksuista palaa nyt, muuten olisit saanut ilmaiseksi koereikien poraamista varten...


Nyt on koepalat ja muut materiaalit katseltu ja koskapa alkuperäinen lasi oli 6mm on valinta kääntymässä akryylin puolelle (polykarbonaattia eli PC:ta saa lähimmillään 5mm paksuna) jonka lisäksi akryyli itsessään on UV-suojattua kun taas PC on sellaiseksi käsitelty (olettaen että tämä "filtteri" aikanaan kuluu pois nopeammin kun akryyli). Akryyli on myös hiukan kovempaa joten naarmuilta voisi säästyä.

Työstöhuolet ovat päätyneet taka-alalle sen jälkeen kun aloin pohtia itse pleksi-ikkunan kaareutumista. PC luonnollisesti kaartuu miten vaan kun taas akryylillä voi tulla raja vastaan. Onko muut ikkunanuusijat käyttäneet pelkästään PC:tä vai taipuuko suora akryylilevy kiltisti hytin kaarevaan seinään? Voiko kaartumista avittaa lämpöpuhaltimella tms. asentaessa? Fiksua olisi saada pleksistä jännitteet pois niin ei tule mitään hämminkejä.
Viimeksi muokannut 306 päivämäärä Ke 1.4.2009 19.58, muokattu yhteensä 2 kertaa
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

ViestiKirjoittaja Lauri » Ke 1.4.2009 17.26

Akryylin taivuttamista voi auttaa lämmittämisellä. Pienet kappaleet menevät kuumailmapuhaltimella, mutta jo jonkun 20cm leveän levyn saaminen riittävän kuumaksi puhaltimella on aika turhauttava yritys. Onnistuisi hyvin, jos lämmität saunan 150 asteiseksi ja viet ne ikkunat sinne pehmenemään, mutta tämä ei taas oikein muuten ole järkevä vaihtoehto :)

Työstöohjeita esim. täältä: http://www.vink.fi/TUOTTEET/Tuotteet/PM ... ryyli.aspx
Lauri
 
Viestit: 601
Liittynyt: Ke 4.7.2007 19.18
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja 239 » Ke 1.4.2009 17.35

Kyllä mun akryyli-ikkunat ainakin on ihan suorat, kun ovat vapaana. Ei se kajuutan seinä niin kaareva ole, että tarvitsisi lämmitellä.

Minähän en ikkunoita uusinut, vaan laitoin vanhat uudelleen, mutta jos jossain vaiheessa tulee uusittua, niin houkuttelisi jättää ruuvit pois kuten uudemmissa veneissä. Onko joku kokeillut itse pelkällä sika-liimauksella?
239
 
Viestit: 297
Liittynyt: Su 11.3.2007 00.08

ViestiKirjoittaja 306 » Ke 1.4.2009 17.45

Lauri kirjoitti:Akryylin taivuttamista voi auttaa lämmittämisellä. Pienet kappaleet menevät kuumailmapuhaltimella, mutta jo jonkun 20cm leveän levyn saaminen riittävän kuumaksi puhaltimella on aika turhauttava yritys. Onnistuisi hyvin, jos lämmität saunan 150 asteiseksi ja viet ne ikkunat sinne pehmenemään, mutta tämä ei taas oikein muuten ole järkevä vaihtoehto :)

Työstöohjeita esim. täältä: http://www.vink.fi/TUOTTEET/Tuotteet/PM ... ryyli.aspx


Tuo linkki oli asiallinen tietolisä joka vahvisti ajatusta, ettei parane lähteä akryyliä veneeseen noin vaan taivuttelemaan. Toki materiaalit varmaan ovat kehittyneet ajan mittaan ja nykyakryyli voi olla sitkeämpää.

Oliko muuten 306:n vasemmanpuoleinen ikkuna halki jo aikoinaan? Semmoinen seikka tässä vahvistaa "hellän linjan" käsittelyä myös, se kun näyttää jännitteisiinsä rapsahtaneelta. Onneksi toinen irtosi ehjäksi malliksi kaarevuuksineen päivineen.

Ei kai auta kun lämmittää sauna 100 asteeseen ja hoitaa lämpöpuhaltimella loput.. Harmi vaan että siinä tapauksessa ei parane löylytellä samalla. ;)

239 kirjoitti:Kyllä mun akryyli-ikkunat ainakin on ihan suorat, kun ovat vapaana. Ei se kajuutan seinä niin kaareva ole, että tarvitsisi lämmitellä.

Minähän en ikkunoita uusinut, vaan laitoin vanhat uudelleen, mutta jos jossain vaiheessa tulee uusittua, niin houkuttelisi jättää ruuvit pois kuten uudemmissa veneissä. Onko joku kokeillut itse pelkällä sika-liimauksella?


Hytin seinä taitaa kaartua kokonaisuudessaan eniten matkalla laipiolta keulaluukulle joten L-239:n salongin pituinen ikkuna ei ihan niin paljoa ehdi kaartua.

Toki koko ruffin mittainen kaari on aika tasainen koko matkalta. Itseäni huolettaa vaan mahtaako tuollainen jännite olla ongelmallinen ääriolosuhteissa, melko realistisestihan suojaisan paikan kuuma seisova ilma voi olla +40C tummalla pleksillä kun taas kylmimmät talvet on luokkaa -30C eli yhteensä 70asteen vaihtelu. Akryylin lämpölaajeneminen oli Laurin linkin mukaan moninkertainen metalleihin nähden joten ainakin ne väljät ruuvinreiät tulee tarpeeseen!

Rannassa oli Tinnunculus-niminen merireserviläisten H uusinut ikkunat ruuvittomiksi viime keväänä. Vene on n. -82 Artekno (jos oikein muistan) ja niissä taitaa olla jo rungon puolesta joku ominaisuus, jossa pleksille on oma "hyllynsä" rungossa, sillä ikkuna näyttää olevan tasassa ruffin pinnan kanssa. Ihan omakätisesti sen tekivät, mutta veikkaan, että materiaalina oli PC, muuten kaaren tarttumisessa olisi ollut melkoinen vastavoima, veikkaan.

---edit---

Eipä ole luulo tiedon väärti. Nyt kun sain akryylilevyt levyfirmasta työn alle niin on pakko todeta ettei tarvi akryylin taipumisesta olla huolissaan ja semmoset saa varmasti vaikka liimaamalla kylkeen.

Murtuminen tapahtuu varmaan jossain vaiheessa mutta akryylin materiaalin ominaisuutena tuleva UV-suoja, hieman naarmuja paremmin kestävä pinta ja jonkin verran edullisempi hinta ovat varmasti hyviä perusteita valintaan. Työstäminen on lastuavaa hommaa ja jyrsiessä voi lohkeamistakin tapahtua jos ei osaa tehdä hommaa rauhallisesti hoppuilematta.

Niin ikään selvisi 70-luvun H:n akryylisävy. 6mm pleksissä pääsee samaan tummuuteen seuraavilla spekseillä:

Akryylilevy valettu 8720 savu 6mm.

Mikäli uusii pitkät kylki-ikkunat ja kulkuluukun pikkuikkunat, koko on luokkaa 2400x500mm. Jos haluaa vaihtaa kulkuluukun pleksiseksi ei mittoja tarvitse muuttaa kun n. 2600x600mm:iin (tarkistakaa kuitenkin itse veneistänne). Itselläni on pikkuikkunakoko ja hinnaksi tuli Etra/Etolasta pyöreät 170€, osittain rahtikuluista johtuen. Hieman enemmän kun odotin.

Koko hommaan asennusvalmiiksi meni n. 6h.

Mahtaako Maken ehdottama polymeerimassa saada kannatusta? Kuulostaisi ideaaliselta omaan tarkoitukseeni, minä kun en tykkää Sikan sottaisuudesta, UV-kestokyvystä, käyttöohjeista, pönttökoosta, primereista, primereiden primereista enkä hinnasta.. ;)

Wiki-sivun päivitys noilta osin seuraa kunhan prokkis saadaan kunnialla hoidettua.
P.
Avatar
306
 
Viestit: 1090
Liittynyt: La 26.1.2008 01.25
Paikkakunta: Hki

Re: Ikkunoiden vaihdosta

ViestiKirjoittaja Lauri » Ke 19.10.2011 20.42

Minneköhän tämän ketjun aloitusviesti on kadonnut? Nyt minun kommenttini on ensimmäisenä ja siitä kyllä näkee, että se on vastaus jonkun toisen kysymykseen...

---

Tarkoitus oli kylläkin kirjoitella ikkunoiden tiivistämisestä. Sain vihdoin nyt syksyllä tehtyä sen mitä jo keväällä piti tehdä, eli otin vuotavat ikkunat irti ja tiivistin uudestaan.

Joku aikaisempi omistaja oli jo vaihtanut ikkunat. Alkuperäisten ikkunoiden alkuperäistä silikonitiivistettä oli yhä rungossa kiinni. Uudet ikkunat oli yritetty tiivistää sikalla tai jollakin vastaavalla siihen vanhojen tiivistekerrosten päälle.

Lopputulos oli, että vettä tuli satella sisälle ikkunan ja rungon välistä. Ei vanhaan silikoniin tartu mikään tiivisteaine, pitäisi olla tunnettu juttu jota ei kannata yrittää todistella muuksi, ei onnistu.

Minulla oli sitten tilapäisratkaisuna teippaukset ikkunan yläreunojen päällä. Clas Ohlsonin 19mm leveä valkoinen sähköteippi toimii siinä yli 12kk, mutta alle 24kk, joten kerran tai pari ehdin jo teipit vaihtaakin.

Vanhojen silikonien päälle tiivistämisessä on vain yksi hyvä puoli: Ikkunat oli todella helppo irroittaa :)

Niiden silikonijäämien poistaminen ei sitten ollut tälläkään kerralla ollenkaan kivaa. Aikaisempien kokemusten valossa mekaaninen poisto riittävän syvältä on ainoa menetelmä johon uskon. Tarkoittaa, että ensin höylätään silikonia mattoveitsen terällä, sitten näytettään pinnalle hiomakonetta (multimaster), vuollaan uudestaan, hiotaan, jne. Jostakin syystä hiomakoneella täristetty silikoni tuntuu helpommalta höylätä irti.

Lopulta, kun kaikki silikoni näyttää ja tuntuu olevan poissa, otetaan hiomakoneella vielä pintaa puhtaaksi siitä mihin uusi tiivisteaine tulee. Muuten pintaan imeytynyt silikoni pilaa lopputuloksen.

Tiivistyksen tein nyt fe83-puolelta peräisin olevaa ideaa soveltaen: Laitoin ikkunan reunoihin tiivistenauhan estämään sikaflexin tursuamista. Laitoin nauhan myös aukon reunoihin rungon puolelle, eli sikaa tuli noiden kahden tiivistenauhan väliin. Menetelmä oli kyllä siisti ja helpoin sikaflex-asennus jonka olen koskaan tehnyt.

En tiedä miten hyvin se sika nyt kovettuu siellä kumilistojen välissä, mutta toisaalta kysymys on aika teoreettinen: Sikanhan pitäisi kovettua kosteuden vaikutuksesta, joten kumilistan mahdollisesti vuotaessa ei tilanne ainakaan huonone. Ellei se kumilista vuoda, niin sittenhän ikkunoiden irroittaminen joskus tulevaisuudessa pitäisi olla helppoa. Molemmissa tapauksissa ikkunan pitäisi pysyä tiiviinä.

Kokemusta tästä tiivistämistavasta on nyt vasta yhden sateen verran. Ei tullut vettä sisälle vanhaan tapaan, mutta vasta muutaman vuoden kuluttua voi sanoa oliko tämä nyt onnistunut korjaus vai ei.
Lauri
 
Viestit: 601
Liittynyt: Ke 4.7.2007 19.18
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Varustelu ja huoltaminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

Info | Yhteystiedot