Mastonkenkä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Tuomas
Posts: 3
Joined: Thu 18.10.2007 21.41
Location: Helsinki / Merisatama

Mastonkenkä

Post by Tuomas »

Tervehdys,

H-veneessämme (L-412, Artekno vm. 1975) mastonkenkä kypsähti tänä kesänä. Mitään erityistä yksittäistä tapahtumaa ei ollut, mutta syksyllä talvitelakoinnin yhteydessä havaittiin, että mastonkenkä on kuin keinutuolin jalas. On se ollut aiemminkin pikkuisen notkolla, mutta nyt kyseessä on ihan eri luokan juttu. Tarkoitus olisi rakentaa seuraavaksi uusi mastonkenkä.

Tiedän ainakin yhden H-veneen, jolla on ollut sama ongelma. Lieneekö yleinenkin vaiva vanhoissa H-veneissä?

Onko kellään kokemuksia tällaisesta projektista? Onko esim.:
- alkuperäisen mastonjalan piirustuksia ja/tai materiaalispeksejä?
- vihjeitä siitä, mitä voisi/kannattaisi tehdä (esim. vahventaa ainepaksuuksia)?
- tietoa veneen rakenteista ko. kohdassa, esim. kajuutan katon vahvikkeet?
- tietoa hyvistä metallipajoista?

Remontista voisi koettaa koota kronikan näille sivuille, mutta ainakaan vielä en osaa edes liittää valokuvia tähän viestiin

terveisin, Tuomas[/img]
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Mää oon toisaalla, otsikolla puominivel, kertonut muutamasta helsinkiläisestä metallipajasta. Meidän rosterista tehdyn puominivelen uusi hitsaussauma on kestänyt moitteettomasti. Itseasiassa sauma on vahvempi kuin mitä se oli uutena.
L-114
Posts: 9
Joined: Sun 3.6.2007 20.22
Location: Suomenlinna

Post by L-114 »

Hei Tuomas,

Se minun suunnittelema mastojalka on palvellut minua moitteettomasti.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Mastonkenkä

Post by Vpl »

Tuomas wrote:mastonkenkä on kuin keinutuolin jalas... Remontista voisi koettaa koota kronikan näille sivuille, mutta ainakaan vielä en osaa edes liittää valokuvia tähän viestiin
Klikkaa yläriviltä itsellesi hGalleria käyttöön. Lataa sinne kuva mastonjalasta. Ja lopuksi käytä tuota g2Img-nappia valitsemaan kuva galleriasta. Toivottavasti onnistuu! Kokeile vaan.

Tuleehan uudesta mastonjalastasi sellainen, että pystyt laskemaan maston ilman nosturia? Eli ei tarvitse nostaa ylös kaatuakseen.
Tuomas
Posts: 3
Joined: Thu 18.10.2007 21.41
Location: Helsinki / Merisatama

Post by Tuomas »

No nyt on mastonkengästä kuvia galleriassa:

Image

Image

Image

katsotaanpa toimiiko nämä linkit.

Tarkoitus olisi tehdä muuten samanlainen mutta vahvempi.

terveisin, Tuomas
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Ihan standardi Arteknon mastokenkä. Katariinassa on samanlainen. Jännästi taipunut; onko kajuutan katto pettänyt mastokengän keskikohdalta vai onko mastokenkä vääntynyt irti katosta? Moisia mastokenkiä luulisi löytyvän: aika moni rankig-sarjaa kiertävistä veneistä on vaihtanut alkuperäisen maston Nordic Mastin mastoon ja samassa yhteydessä vaihtaneet mastokengän.
L-114
Posts: 9
Joined: Sun 3.6.2007 20.22
Location: Suomenlinna

Mastokenkä

Post by L-114 »

Minulla oli samallainen mastokenkä aikasemmin kuin Tuomaksella. Mielestäni mastokengässä on yksi rakenteellinen vika se "evä" joka on pystyssä johon maston pää tulee on vain kahdella pisteellä hitsattu siihen levyyn ja nekin alapuolelta.
Eiköhän sen voisi korjata niin että ensin oikaisee osat ja hitsaa sen "evän" kokomatkalta kiinni siihen alustaan ja vielä kummaltakin puolelta, näin mastojalasta tulee tukevampi.

Toisaalta olisi kiva tietää mistä johtuu, että mastojaloille käy noin, että ne vääntyy.

Minun arvaus on että kosteuta on päässyt katon sandwitch rakenteeseen ja näin sandwitch:tä on tullut velliä. Jolloin katto antaisi periksi. Minulla ei ainakaan ollut mitään silmin havaittavaa halkeaamaa tms.

Jukka
Post Reply