Outhaul kajuutan katolle

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Outhaul kajuutan katolle

Post by 239 »

Olisi tarkoitus laittaa outhaul kokonaan uusiksi. Nykyinen kitkainen puomin puolestavälistä ulostuleva ja puomin alapuolelle lukittava systeemi on niin hankala käyttää, että käytännössä liikki säädetään rannassa ja samalla kireydellä ajetaan niin vasta- kuin myötätuulessakin.

Aikomus on vetää köysi kajuutan katolle, ehkä jopa molemmilta laidoilta säädettäväksi. Useimmissa veneissä näyttäisi olevan kaksinkertainen talja puomin ja kannen välissä (mikä onkin edellytys molemminpuolisen säädön toteuttamiselle), mutta onko lisäksi puomin sisällä talja? Jos on, niin kuinka monikertainen?

Nyt puomin sisällä menee vaijeri, mutta vaijerin käytöllehän ei nykyään taida olla mitään tarvetta? Kuorittu dyneema olisi ainakin helpompi pleissata eikä se kai venymättömyydessäkään vaijerille häviä.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Ainakin meillä on puomin sisällä talja, en ole avannut puomia tai mitannut taljan välitystä. Välitys voisi olla luokkaa 1:4.

Lisäksi meillä on 4-kertainen välitys ja säätö molemmille laidoille.
Kuvassa vaijeriin tulevat plokit ovat outhaulia, ja keltainen cunninghamia (siinäkin 2-kertainen talja)
Image

Expresspurjehtijoiden jutusta voisi ottaa mallia?:
http://www.expresspurjehtijat.net/tekniikkaa/puomi.htm
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Huh, onpas välityksiä! Meillä tuon puomilta kiskottavan systeemin kokonaisvälitys on 1:2. Ei ihme, että alaliikin kiristäminen tuntuu vaikealta...

Kävin veneellä mittailemassa. Skuuttikulmassa liikevaran tulisi varmaankin olla vähintään 10 senttiä. Puomin ja kannen välissä tuo liike olisi siis jo 20 senttiä kaksinkertaisenkin taljan jälkeen. Paljon enempää ei liikkumatilaa pylpyröiden vaatima tila huomioon ottaen ole, joten teilläkin lienee puomin sisällä vain kaksinkertainen talja, eli kokonaisuudessaan 1:8? Onko teidän välityksenne sopivan tuntuinen?

Tuo expresspurjehtijoiden kokonaan puomin sisällä oleva hässäkkä houkuttelisi siinä mielessä, että maston tyvi on jo ennestään melkoinen köysi- ja plokiviidakko. Tuolla ei tarvitsisi vetää kuin yksittäinen köysi mastonjalan kautta katolle. Molemmilta laidoilta käyttäminen pitäisi kuitenkin unohtaa, mutta eipä kai tuo haittaa, jos köyden vetää suunnilleen keskelle venettä.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Oletan kyllä että puomin sisällä on 1:4 talja, mutta mittaan seuraavalla kerralla kun käyn veneellä. Takana säätövara on noin 10 cm ja edessä oikeastaan koko puomin ja kannen väli. (ts. kiristän kovassa kelissä alemman plokin maston juuressa olevaan plokiin kiinni).

Aluksi meillä oli 1:2 välitys maston juuressa, ja kyllä silläkin varmasti pärjää. Epäilen että ainakin meillä kitka vie kuitenkin suuren osa ylimääräisen välityksen tuomasta lisävoimasta.

http://www.fritz-segel.de/service/pdf/hboottrimm.pdf suosittaa 1:16 välitystä, ja 10cm säätövaraa jos ymmärsin kieltä oikein.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Mittailin välitystä puomin sisällä, kai se on kuitenkin vain 1:2.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Päädyin tuohon expresspurjehtijoiden malliin eli 1:8 talja puomin sisään. Muutaman tunnin askartelun tuloksena hässäkkä on jo valmis puomin sisään vedettäväksi.

Köysien ja plokien valinnassa neuvoi Baltic Rigging. Takimmainen köysi on 5 millin kuoretonta dyneemaa ja sen päässä plokina Harkenin Bullet. Kaksi seuraavaa köyttä ovat 4 millistä kuoretonta ja päissä Harkenin Micro-plokit. Etummainen köysi, se joka tulee puomista ulos ja maston jalan kautta katolle, on 5 millistä kuorellista dyneemaa. Hyvien plokien ansiosta taljan pitäisi olla melko pienikitkainen, mutta heikoksi lenkiksi jää vielä puomin takapäähelaan hitsattu kääntöpyörä, jonka laakeroinnissa (missä laakeroinnissa?!) olisi parantamisen varaa.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Purin ison puomin maalausta varten. Outhaul oli näköjään ilman välitystä, eli naru meni suorana puomin sisällä. Puomin sisäänmenokohdan rissassa oli kuitenkin ylimääräinen ploki, ks kuva:
http://www.remonttimake.net/main/outhaul.jpg


Luultavasti teen kuten 239 teki yllä, mutta miten nykyisillä heloilla köyden on alunperin ollut tarkoitus kulkea? Kuvassa hela on asetettu puomin päälle havainnoinnin helpottamiseksi (maston puoli vasemmalla).
Post Reply